Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chili: Limache tomaat keert terug na 40 jaar

In Chili was de tomaat uit de Limache regio lange tijd de populairste tomaat van het land. Veertig jaar geleden verdween deze tomaat als gevolg van de korte bewaartijd. Nu is de tomaat weer terug in een aantal supermarkten in de hoofdstad van Chili.


De tomaten uit Limache liggen in de supermarkt
 
Het Instituut voor Landbouwkundig Onderzoek (INIA) en de Federico Santa María Universiteit hebben in samenwerking met telers van de limacho tomaat een project gestart om deze tomaat te redden. De telers hebben vervolgens een overeenkomst gesloten met Censosud, de eigenaar van de Chileense supermarktketen Jumbo. 

De tomaten liggen sinds december 2017 in de supermarkten. De afzet is zeer goed. Meer dan 90% van de beschikbare voorraad is verkocht. De tomaten zijn door een aantal telers officieel gepresenteerd in een van de supermarkten. De burgemeester van Limache en vertegenwoordigers van INIA en het Ministerie van Landbouw waren daarbij aanwezig. 


Telers, Cencosud en genodigden tijdens de presentatie van de tomaten

Juan Pablo Martinez, onderzoeker bij INIA, had de leiding over het samenwerkingsproject. ''Ik ben blij dat de afzet buiten de regio een succes is gebleken. We wilden de Limache tomaat redden en dat is gelukt. Om de tomaat een blijvend succes te maken, ontwikkelen we een sterk merk. Dit merk moet aan twee eisen voldoen: het moet een stempel hebben dat de tomaten echt uit Limache afkomstig zijn én de houdbaarheid van de tomaat moet worden verlengd. Anders verdwijnt de tomaat zo weer van de markt.

Carolina Contardo, Product Manager bij Cencosud: "Wij zijn trots op de overeenkomst. Wij willen onze consumenten een bijzondere koopervaring geven en met de limache tomaat kunnen we dat bieden. De geur van de tomaat uit Limache doet veel consumenten aan hun jeugd denken en dat stimuleert hen om het product te kopen.''


Telers van limochino-tomaten

Enrique Jorquera, een van de telers, waardeert dat hij deze traditionele tomaat weer op de markt kan brengen: ''Zo kan ik een deel van mijn tradities en cultuur behouden. Deze tomaat is uniek in smaak, geur, kleur, textuur en vochtgehalte. Omdat deze tomaat veel vocht bevat, is hij echter niet lang houdbaar. Bovendien kan de vrucht niet met veel chemicaliën worden behandeld en daarom werken we weer op de oude manier."

INIA en de universiteit helpen de telers bij het behouden van de goede kwaliteit. Ook krijgen ze ondersteuning bij de verbetering van de behandelings- en transportomstandigheden, zodat de tomaten in goede staat op de bestemming aankomen. 

Publicatiedatum: