Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Primeuropbrengst naar Damiaanactie

BelOrta veilt eerste asperges van 2018

Vandaag werden de eerste witte asperges van het jaar verkocht bij BelOrta. Producent De Molenkouter uit Sint-Katelijne-Waver voerde de allereerste 2 kisten met 8 schalen (van 500 gram) per kist aan. METRO Cash & Carry haalde deze primeurkistjes binnen voor de prijs van 200 €/schaal. BelOrta verdubbelde dit bedrag en schonk 6.400 euro aan Damiaanactie, die zo haar nationaal campagneweekend extra luister bijzet. Deze primeurverkoop is het startschot van het nieuwe aspergeseizoen bij BelOrta, er kan dus opnieuw genoten worden van deze delicatesse. Vanaf heden wordt wekelijks een aanvoerstijging verwacht, al is het voor de grootste productiepieken traditioneel nog enkele maanden wachten.


Helena Schalenbourg (Damiaanactie), Andries De Pauw (producent De Molenkouter), Aude Voortman (METRO), Jolien Nagels (METRO), Jo Lambrecht (BelOrta), Line Lismont (Damiaanactie) & Marc Van Den Dorpel (Greenyard)

Krakend verse en malse witte asperges zijn typische seizoensgroenten waar heel wat topchefs en hobbykoks reikhalzend naar uitkijken. Officieel wordt het Belgische aspergeseizoen pas op de 3e donderdag van april afgetrapt (al zijn deze toppers van eigen bodem reeds beschikbaar vanaf Valentijn) en loopt het af op 24 juni, met het feest van Sint-Jan. Vandaag gingen alvast de eerste primeurasperges uit de serre de deur uit bij BelOrta, net als vorig jaar start het aspergeseizoen dus reeds op einde januari. Naar jaarlijkse traditie koppelde BelOrta ook dit jaar een maatschappelijk geëngageerd initiatief aan de primeur asperges. Dit jaar wordt de opbrengt van de verkoop van deze primeurasperges verdubbeld en wordt dit bedrag geschonken aan Damiaanactie. "Een dergelijke donatie van de opbrengst lijkt misschien een simpel gebaar, maar de impact ervan is enorm. Hiermee redden we zo'n 130 levens, hoop op genezing blijft zo geen droom meer. Samen zorgen we ervoor dat leprapatiënten de kans krijgen op een behandeling, want iedereen verdient gezondheidszorg," aldus Line Lismont, persvoorlichter voor Damiaanactie.

In 2017 werden er via BelOrta meer dan 3.000.000 kg asperges verhandeld, dit zowel los als op schaaltjes of in bussels. Naast witte asperges pakt BelOrta bovendien ook uit met een groeiend aanbod groene asperges. Het aanbod geschilde asperges wordt eveneens verder uitgebouwd en vindt zijn weg in zowel de retail- als in het gespecialiseerde horecagroothandelskanaal.

METRO Cash & Carry 
Horecagroothandel METRO Cash & Carry zal deze lekkernij via haar 10 filialen aanbieden aan haar top horecaklanten. Bij METRO vinden food professionals, die exclusieve toegang hebben tot METRO, alvast al het nodige terug om onze asperges op alle mogelijke wijzen in hun menu's te verwerken. Bovendien kunnen ze er prat op gaan dat ze de beste kwaliteit krijgen tegen een scherpe prijs.

Damiaanactie
Damiaanactie is een pluralistische, onafhankelijke, apolitieke maar vooral Belgische NGO opgericht in 1964. Een organisatie die kan rekenen op de steun van duizenden medewerkers wereldwijd en nog veel meer vrijwilligers, donateurs en sympathisanten. Onze missie: lepra, tuberculose en leishmaniasis de wereld uit bannen. Door medische hulp te bieden, actief op zoek te gaan naar patiënten, de bevolking te sensibiliseren en informeren, patiënten te re-integreren in de maatschappij én ervoor te zorgen dat alle nodige middelen aanwezig zijn om ons doel te bereiken. Meer info vind je via www.damiaanactie.be.

Voor meer informatie:
BelOrta
Sofie Lambrecht
Divisiehoofd Marketing
Tel: +32 (0)15 56 52 92


Publicatiedatum: