Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Zwitserse retailsector geeft de voorkeur aan snoeptomaten in beschermende verpakking
"„Productuitval bij losse tomaten is te hoog"
De toevoer van Spaanse groenten neemt in de afgelopen weken continu toe in Zwitserland. Na de kou in december in belangrijke teeltgebieden zoals Almería en Murcia is de beschikbare hoeveelheid van de gebruikelijke groenten zoals paprika, komkommer en vooral tomaat op een tevredenstellend niveau. De prijzen van tomaten zijn weliswaar iets lager dan vorig jaar, maar bij de trostomaten gaat dit om slechts drie procent en bij de cherrytomaten om zeven procent.
Snoeptomaten zijn momenteel erg geliefd in Zwitserland
Vergeleken bij de Nederlandse tomaten zijn de Spaanse tomaten momenteel circa 10-20 procent goedkoper, maar deze verhoudingen zullen binnenkort veranderen, aldus Roberto Iseppi - directeur van de Zwitserse handelsonderneming Iseppi Frutta. De ervaren handelaar houdt zich al jaren bezig met de verkoop van Spaanse groenten en merkt dat tegenwoordig de snoeptomaten erg in de focus van de klanten staan. "Deze snoeptomaten zijn in verschillende kleuren zoals geel, rood en bruin verkrijgbaar en zijn geliefd bij de klanten.''
De directie van de firma Iseppi met rechts Roberto Iseppi
Pick & mix
Net als in de buurlanden kent men ook in Zwitserland het zogenaamde Pick & mix-principe. Bij dit concept heeft de klant zelf de mogelijkheid om een bekertje met losse snoeptomaten samen te stellen. Iseppi denkt echter niet dat deze tendens zich werkelijk duurzaam in de Zwitserse retail zal doorzetten. "We verkopen de snoeptomaten bijvoorbeeld hoofdzakelijk in bekertjes en schaaltjes. Bij de losse tomaat bestaat altijd het gevaar dat de klant de producten beschadigt en dat ze dan kapot blijven liggen. De productuitval is daarom zeer hoog. In een kant-en-klare verpakking zijn de tomaten veel beter beschermd.''
Het Pick & mix-concept is in Zwitserland weliswaar vooral bij snoeptomaten geliefd, maar leidt niet tot grote winstmarges. De omzet wordt vooral met voorverpakte producten behaald, aldus Iseppi. "De consument pakt een verpakking en loopt direct verder. Bij de losse producten duurt het een paar minuten om zelf een verpakking te vullen.''
Het hoofdkantoor in Dornach
Spaanse import
Het importseizoen van de Spaanse groenten zal vermoedelijk nog tot en met mei doorlopen. Vanaf maart komen echter weer de producten uit de Zwitserse kassen op de markt en dan zal het volume van de Spaanse importproducten weer langzaam afnemen. We hebben hier in Zwitserland als het gaat om kassenteelt zo'n vijf grote teeltgebieden, hoofdzakelijk rondom grote steden als Zürich, Bern en Genève.''
De firma Iseppi Frutta AG bestaat sinds 1930 en wordt tegenwoordig door de derde generatie gerund. Het familiebedrijf is weliswaar begonnen met het beleveren van kleine handelaren, maar is in de loop der jaren uitgegroeid tot een complete dienstverlener met circa 120 medewerkers. Het productpalet bevat naast tomaten onder andere hardfruit, citrus, komkommer, paprika en aubergines. Buiten de Zwitserse vestigingen in Dornach en Campascio heeft het bedrijf sinds 2011 ook een vestiging in La Mojonera, Villagrow SL in het midden van de Spaanse teeltregio Almeria. Als gevolg hiervan is men in staat om de gehele toegevoegde waardeketen van de akker tot aan het supermarktschap te sturen.