Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
The Plant presenteert Food Value:

Software om lokale voedselketen te stimuleren

Maandag 15 januari wordt in de Molenplaats in Arnhem een nieuw softwarepakket gepresenteerd. Food Value is een online gereedschap dat telers, verwerkers, distributeurs, horeca en retail wat betreft regionaal voedsel snel en efficiënt bij elkaar brengt met als doel de markt in regionale voedselproducten een stevige stimulans te geven. Food Value is ontwikkeld door The Plant met behulp van een POP3 innovatiesubsidie (provincie Gelderland en EU) en in samenwerking met projectpartners Gemeente Arnhem, Puurland, Stichting van Akker naar Bos en Van Hall Larenstein.

Waarom?
Hoe komt het dat in een Arnhemse supermarkt een Braeburn appel uit Nieuw-Zeeland goedkoper in de schappen kan leggen dan een Elstar uit de Betuwe? Dat komt onder andere doordat de lokale voedselketen zich nog niet net zo efficiënt kan organiseren als de mondiale. Food Value brengt hier verandering in. Sterker nog, het maakt de lokale keten sterker dan alleen logistiek want je leert elkaar als ondernemers in de keten ook kennen, vertrouwen en dus versterken. En daar wordt alles gezonder en lekkerder van.

Wat is er uniek aan Food Value?
In iedere regio wordt gewerkt aan de lokale voedselketen. Vaak gebeurt dit door de keten te verkorten: van teler direct naar consument. Dit zorgt voor betere prijzen bij de telers, maar deze tools en trajecten blijven vaak te kleinschalig. Horeca en winkels zijn wel degelijk op zoek naar lokale producenten die passen bij hun visie en verhaal. Ambachtelijke bakkers, eerlijke slagers, cateraars, traiteurs, hippe brasserieën. Maar, ondernemers in horeca en retail willen zo min mogelijk gedoe. Zij willen een constante levering van kwantiteit en kwaliteit en passend bij de vraag.

Food Value is zo ingericht dat deze groepen vanaf nu samen op gaan trekken om dit probleem om te buigen naar nieuwe kansen voor zowel de producenten, de afnemers, de logistiek en daarmee echte banen creëren die bovendien de gezondheid van zowel stad als omliggend platteland versterken. 

De lanceringsbijeenkomst
Food Value is ontwikkeld door The Plant, de groene netwerkonderneming opgezet door Marieke Karssen. Deels in eigen beheer en deels met behulp van een POP3 innovatiesubsidie en projectpartners Puurland, Stichting van Akker naar Bos, Gemeente Arnhem en Van Hall Larenstein. Deze subsidie is aangewend om de tool te testen met echte telers, logistieke partners, winkels en horeca uit de omgeving van Arnhem en Nijmegen.

Op 15 januari aanstaande wordt niet alleen de tool zelf, maar worden ook de testresultaten gepresenteerd. Online is belangrijk, als schaalvergroter en organisatiehulpmiddel, maar bij het ontwikkelen van een succesvolle lokale keten van vertrouwen speelt nog veel meer. Het publiek komt uit het hele land, is best wel deskundig, dus we hopen dat er nieuwe inzichten ontstaan die sowieso de ketens kunnen versterken. Denk aan het belang van een moderator/coördinator. Of de manier waarop je de logistiek organiseert. 

Voor meer informatie:
The Plant
Marieke Karssen
0654906509

Publicatiedatum: