Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans van Kemenade, Jakova:

"Kansen met kant-en-klare groentenpakketten zijn eindeloos"

Tholen - Kant-en-klare maaltijden krijgen een minder goed imago maar de kansen met kant-en-klare groentenpakketten zijn eindeloos, vertelt Hans van Kemenade van Jakova. Het is een trend die zowel inspeelt op gemak als bewuster en gezonder eten. "De interesse in voeding is er altijd natuurlijk wel maar tegenwoordig zijn consumenten er bewuster mee bezig. Dat zie je ook aal de populariteit van kookprogramma's en dergelijke. Met onze groentenpakketten voor soep en maaltijden kunnen we daarom een leuk deel van de markt invullen. We zijn inmiddels redelijk ingeburgerd en leveren aan veel retail partijen. Ieder heeft weer zijn eigen wensenpakket maar daar kunnen we goed aan voldoen."



Ketensamenwerking
Jakova is vanaf 2013 bezig met de geassembleerde pakketten en ziet deze ontwikkeling een vlucht nemen. "We werken hierbij samen met The Greenery. Zij leveren het AGF-deel en wij zoeken daar de nog ontbrekende producten en kruidenierswaren bij, bijvoorbeeld spliterwten voor de erwtensoep, kruiden, kokosmelk of een sachet saus. The Greenery zorgt ook weer voor de distributie naar de diverse retailkanalen. Zo kunnen we elk 6 dagen per week de pakketten vers aanleveren."



Waarde
Door nauwe samenwerking voegen de partijen extra waarde toe aan de producten. Levert dat dan ook betere prijzen op? "Het segment is vrij nieuw maar heeft zich al goed bewijzen. In de AGF-sector is het niet makkelijk om marge te maken op de producten. Het gaat nog altijd om de aantallen die we draaien, dat is gewoon zo. De maaltijdpakketten liggen voor 2,50 - 4,50 in de winkel. Consumenten kunnen daar nog vlees- of viscomponenten aan toevoegen en maken dan voor onder de 10 Euro een maaltijd voor 3 tot 4 personen."

Trends en seizoenen
"De maaltijd- en soeppakketten zijn nog een redelijk nieuw segment in de markt, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. De trends en seizoenen zijn hierbij leidend. In de kerstperiode hadden we bijvoorbeeld een truffel-pastinaak gerecht en een kersentomaat paprikasoep die heel goed hebben gelopen. Voor deze periode is winterratatouille en lasagne ontwikkeld en als straks het aspergeseizoen begint dan spelen we daar weer op in."

Convenience
Met de maaltijd- en soeppakketten speelt Jakova in op de gemak trend. Hans: "Het past in de normale supermarktbezoek van consumenten maar maakt het boodschappen doen eenvoudiger. Het biedt koopgemak op de AGF-afdeling en voor de rest van de ingrediënten hoeft de consument niet verder te zoeken in de winkel. Recepten zijn bijgevoegd. Ze hoeven alleen nog vlees of vis toe te voegen. Verder zijn de hoeveelheden afgemeten zodat er geen voedsel wordt verspild. De consument hoeft niets weg te gooien."

Internationaal
Nederland loopt voorop als het gaat om de gemak trend maar ook in Duitsland zijn we reeds in samenwerking met de Greenery op de markt. "Scandinavië heeft ook interesse maar die willen alleen bioproducten en daarbij is de aanvoer nog een probleem. Het is wachten op België, hopelijk volgen zij snel. Frankrijk kan ook een interessante markt worden. De markt is sterk in ontwikkeling maar soms nog wat sceptisch, echter ik zie kansen genoeg."

Voor meer informatie
Jakova
Hans van Kemenade
De Langeweg 9A
4762 RA Zevenbergen
hans@jakova.nl