Dé website voor de Nederlandse groententeelt



Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende tuinders

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Michaël Wilde, Eosta:

"Omslagpunt gebruik lasertechniek bijna bereikt"

Tholen – De lasertechniek van groenten en fruit kent steeds meer producttoepassingen. De kostprijs van laseren van AGF is inmiddels gelijk aan het gebruik van stickers of plasticverpakkingen. Volgens Michaël Wilde van Eosta is het slechts een kwestie van tijd voordat het omslagpunt bereikt wordt en zowel verpakkers als retailers niet meer om laseren heen kunnen. "De kans dat plasticgebruik hoger belast gaat worden is zeer aanwezig, zeker om de klimaatakkoorden nog te kunnen halen." Toch ziet hij plastic niet in zijn geheel verdwijnen. "Alleen waar het nog een functionele rol vertolkt, zie ik nog een rol voor plastic weggelegd."



Kosten doorberekenen
"Plastic is nu naar verhouding nog goedkoop, maar het is niet zozeer de vraag of, maar eerder hoe lang dat nog het geval blijft. Zodra de milieuschade die de plasticsoep teweegbrengt naar rato wordt doorberekend en de investeringskosten van de lasertechnologie-apparatuur eruit zijn, ben je al op dat punt", vervolgt Michaël. 

Vershoudsargument
Voor sommige producten kun je voorlopig echter nog niet om plastic heen. "Voor producten als blauwe bessen heeft plastic echt een vershoudsrol en blijft het belangrijk. Maar ook daar kun je onderscheid maken tussen recyclebaar plastic of die voor eenmalig gebruik. Toch is het veelzeggend dat het vershoudsargument van voorstanders van plasticverpakkingen niet altijd opgaat. Een studie bij een Zweedse supermarktketen wees bijvoorbeeld uit dat groenten en fruit zonder plastic omhulsel sneller verkochten. De hogere omloopsnelheid vertaalde zich ook in een snellere consumptie, waardoor het houdbaarheidsvraagstuk niet zozeer meer speelde."

Navolging conventionele sector
De lasertechnologie werd in eerste instantie in het leven geroepen om de noodzaak van plasticverpakkingen voor bio-AGF in het supermarktschap te laten verdwijnen. Dat de techniek door de huidige ontwikkelingen en het gunstige kostenplaatje ook interessant wordt voor de conventionele sector, vindt Michaël niet bezwaarlijk. "Dat je met bio-AGF van doen hebt, kun je nog eenvoudig blijven benadrukken met bordjes en logo's", besluit hij. 

Voor meer informatie: www.eosta.nl

Publicatiedatum: 10-1-2018
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: