Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Landpack: pionier op het gebied van verpakkingen uit hennep en stro

"Jonge generatie geeft de voorkeur aan ecologische verpakkingen"

Duurzaamheid, landelijkheid en natuurlijk de optiek behoren tegenwoordig tot de belangrijkste eisen binnen de levensmiddelensector. Dat betreft echter niet alleen de producten, maar ook de verpakkingen van deze producten. Het bedrijf Landpack uit het Duitse Puchheim begon in 2013 als start-up in deze sector en is inmiddels in heel Europa bekend om haar unieke verpakkingsoplossingen uit composteerbaar hennep en stro. Volgens bedrijfsleider Thomas Maier-Eschenlohr stijgt de vraag in een snel tempo verder.
 
De dagelijkse werkzaamheden van Landpack worden bepaald door twee productlijnen: het bedrijf is begonnen met stro-isoleringen, maar inmiddels staan ook de hennep-artikelen steeds meer in de focus bij de klant. "Hennep is optisch niet zo opvallend als stro. Bij stro heeft men direct een associatie met landelijkheid en duurzaamheid. De keuze is dus een kwestie van smaak waarbij de grootafnemers eerder voor hennep kiezen. Voor de klanten die geen massa's produceren, zoals bijvoorbeeld boerderijwinkels en slagerijen, komen daarentegen eerder de stroverpakkingen in aanmerking. Voor deze laatste klantengroep is optiek heel belangrijk. Vooral de jonge mensen c.q. generatie Y en Z prefereren een ecologische verpakking."
 

Bedrijfsleider Thomas Maier-Eschenlohr op de akker

Inkoopbeleving
Thomas beweert dat de indruk op internet in veel gevallen niet overeenkomt met de verpakking. Verse, landelijke producten worden daadwerkelijk in plasticfolie verpakt en naar de klanten gestuurd. "Dat is een breuk in de communicatie. 36 procent van de online-kopers bestelt alleen wanneer de verpakking milieuvriendelijk is. Dat is extreem veel. Ons voordeel is dat de inkoopbeleving in de verpakking wordt weerspiegeld. Men ziet gewoon stro en dat maakt het visueel ook zeer grijpbaar. Daarnaast spelen we ook veel met foto's om dit effect nogmaals te versterken." Onder andere de achtergrond van de internetsite voldoet aan deze klantencommunicatie.
 
Beide productlijnen zijn in principe warmtedempend c.q. isolerend en zijn daarnaast uitstekend schokbestendig. Thomas: "Dat is vooral bij groenten en fruit vaak een groot probleem. Daarbij worden producten verzonden die bijna consumeerbaar zijn en reeds vergevorderd qua rijping. Dan helpt het heel erg om met flexibele en vocht regulerende biomaterialen te werken.'' Daarnaast is Landpack in staat om op individuele klantenwensen in te gaan. Thomas noemt klanten met een gemengd winkelmandje als voorbeeld. "Producten die gekoeld moeten worden of erg kwetsbaar zijn, zoals bijvoorbeeld avocado's, worden in henneptassen verpakt en samen met andere producten in een gezamenlijke doos verstuurd. Voor gespecialiseerde klanten kunnen we de verpakkingen zeer nauwkeurig naar wens op maat snijden.''
 


Tegenwoordig worden de twee hoofdproducten, evenals de andere verpakkingsoplossingen van de firma Landpack, in heel Europa uitgeleverd. Het start-upbedrijf heeft slechts vier jaar nodig gehad om een leidende positie op de markt te bereiken. Van begin af aan is het het bedrijf gelukt om een composteerbare, energiearme verpakkingsoplossing voor de 'conventionele' prijs aan te bieden. "De klanten maken natuurlijk ook een totale calculatie. Die moet in het voordeel van Landpack zijn en dat is ook het geval. Daarom zijn er eigenlijk geen argumenten tegen Landpack. In de beginfase was het moeilijk om het vertrouwen te winnen, maar als je het vertrouwen eenmaal hebt, zijn de banden zeer nauw en jarenlang. 
 
Eerlijke klantadvisering
Landpack is inmiddels in de gehele branche bekend voor haar individuele, klantafhankelijke service, evenals het totale toezicht op het proces. Het bedrijf houdt zich niet alleen bezig met de productie van de isolatiematerialen, maar ook met de machinebouw c.q. de installatietechniek. Hiervoor heeft Thomas een ingenieursbureau dat zich bezighoudt met de grote technische productie. Circa 80 procent van de 20 medewerkers bestaat uit academici, net als de bedrijfsleider zelf (gepromoveerd machinebouwingenieur). Landpack werkt ook in een coöperatie samen met Klingele Papierwerke om klanten uit te wisselen en ook het gehele 'verpakkingspakket' aan te kunnen bieden.
 


Het hoofdoogmerk van het bedrijf is echter in eerste instantie een persoonlijke, maar vooral eerlijke klantadvisering. Hoewel er koelelementen en computers, evenals klimaatruimtes ter beschikking staan, is de klant altijd vrij om voor iets anders te kiezen. "Ik ben de laatste die de klanten onze verpakking aanbeveelt als dat niet de juiste oplossing is. Als er een oplossing bestaat die zinvoller is, zeggen we dat ook.'' Bij de toekomstige uitdagingen van het start-upbedrijf moet men volgens Thomas eerder denken aan groei. "We willen de hoge kwaliteitseisen ondanks de groei kunnen vervullen.''



Verdere informatie:
Landpack GmbH 
Geschäftsführer: Thomas Maier-Eschenlohr
Steinlacher Weg 1
82239 Alling
+49 (0)176 23555454

Publicatiedatum: