Dé website voor de Nederlandse groententeelt



Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende tuinders

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Biologische wortelen veroveren Amerikaanse markt

De consumptie van biologische wortelen in de Verenigde Staten groeit. Dat komt vooral door een verlangen van de consument naar transparantie en traceerbaarheid. Ze willen weten waar hun voeding vandaan komt, wie de teler is en hoe hij teelt. Als een van de grootste telers in de VS profiteert Grimmway Farms van deze trend, zo meldt het Bejo Wortelmagazine.



Nu de vraag van de consument stijgt, is ook de verkrijgbaarheid van biologische groenten groter dan ooit. Biologische groenten waren eerder vooral te vinden in winkels in het hogere segment, nu zijn ze overal te koop. Van kleine supermarkten tot grote landelijke supermarktketens en grote discounters. Met de vraag neemt ook de betaalbaarheid van biologische wortelen toe en veel supermarkten zetten verkoopacties op om hun klanten aan te zetten tot het kopen van biologisch. "De biologische markt is booming en dat gaat nog wel even door, verwacht ik", zegt Jeff Huckaby, CEO van Grimmway Farms.
Grimmway Farms is in de VS een van de grootste leveranciers van biologische wortelen en investeerde fors in opleiding en technologie om de groei van de biologische markt bij te kunnen benen. Over de hele linie zijn Grimmway's retailpartners klaar om verder te bouwen aan het biologische programma. "Wij geloven in het voordeel van deze gewassen voor onze klanten en het milieu. En gezien de reactie van de markt is dat de juiste keuze." Begin jaren negentig hielp Huckaby Grimmway een biologische tak op te starten. "Ieder jaar hebben we weer meer land omgezet naar biologisch."
De biologische sector maakt een sterke groei door in de VS. In 2015 groeide de markt met $ 4,2 miljard. Het totale biologische segment van groenten en fruit is $ 15,6 miljard groot, 40% van de biologische voedingsmarkt. (IRI FreshLook, Total U.S. MULO, Week Ending 4/16/2017) De markt voor biologische wortelen groeit aanzienlijk, vooral dankzij gekleurde wortelen, wortelen in babyvoeding en de zogenaamde toegevoegde waardesegmenten. Consumenten raken steeds meer bekend met de voordelen van biologisch produceren. Hierdoor steeg de vraag van dit segment naar bijna 7% van de totale verkoop van wortelen de laatste 52 weken. (IRI FreshLook, Total U.S. MULO, Week Ending 4/16/2017)

Meer plantaardig 
Creatieve, nieuwe manieren om wortelen te bereiden, sluiten aan bij de belangrijkste algemene voedingstrends. Van verse wortelen met dips als hummus, salsa, guacamole en ranch dressing, tot dun gesneden en geschaafd voor coleslaw, wraps en sandwiches en tegenwoordig ook gekruid en op spiezen voor op de barbecue. Ook de gestegen populariteit van gekleurde groenten en focus op gezond comfortfood past binnen de bredere voedingstrends. De regenboogwortelen van Grimmway zijn vooral populair omdat dieetkundigen producten met donkerdere pigmenten aanraden. Gedreven door de zoektocht van consumenten naar meer plantaardige voedingspatronen en creatieve manieren om meer groenten in hun dieet op te nemen, hebben wortelen hun debuut in veel klassieke gerechten. Van wortelspek en wortel hotdogs tot wortel in bladerdeeg. Wortelen blijven ook een populair bestanddeel in verse sapmengsels en smoothies op plantaardige basis. Zelfs wortelcocktails en likeuren met wortel zijn gespot in de schappen.

Bejo in de VS 
Het Imperator-type blijft het grootste worteltype in de VS. Bejo-rassen beslaan momenteel ongeveer 75.000 hectare in totaal. Hiervan groeit 60% in Kern County, CaliforniŽ voor de lente-, zomer- en herfstproductie, 20% in de keizerlijke vallei van CaliforniŽ voor de winterproductie en de overige 20% is verdeeld tussen Colorado, Washington en Oregon voor extra zomerproductie. Het biologische Imperatorareaal groeit gestaag en bedraagt momenteel ca. 20-30% van het totale Imperatorareaal. "Met een toename van zowel de bevolking als het bewustzijn van voeding op consumentenniveau, verwachten we een gezonde groei in dit segment", aldus Jose Espindola, Sales & Product Development Bejo Southwest in Amerika.

Bron: Bejo Wortelmagazine

Voor meer informatie:
Bejo Zaden
Trambaan 1
1749 CZ Warmenhuizen
T 0226 - 39 61 62
F 0226 - 39 35 04
www.bejo.nl

Publicatiedatum: 2-1-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: