Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
La Frutta bijna 40 jaar actief
"„Nog een keer zoiets als rucola uitvinden wordt moeilijk"
De internationale lancering van rucola, een Italiaans teeltresultaat, maakte La Frutta tijdens de jaren '90 tot marktleider. Sinds begin 2000 is de marktsituatie drastisch veranderd en daarmee ook de bedrijfsactiviteiten van La Frutta. De export naar andere Europese landen werd flink uitgebreid. Ondanks de constante verdere ontwikkeling en de eisen van de fruithandel viert de handelsonderneming met het hoofdkantoor in München volgende april haar 40-jarig jubileum.
Trots vertelt de ervaren handelaar Mario Decke over het product dat hem en zijn bedrijf internationale bekendheid heeft gebracht. "Met onze rucolaplantages in Italië en Spanje waren we destijds de pioniers c.q. monopolisten. Inmiddels hoort rucola echter tot de massaproducten. Zoiets nog een keer 'uitvinden' wordt erg moeilijk.'' Als voorbeeld kan het succes van kakifruit genoemd worden. "Vijf à zes jaar geleden waren de kaki's uit Spanje vrijwel onbekend en inmiddels is het teeltgebied jaarlijks verdubbeld en zijn de prijzen passend hierbij aanzienlijk gedaald.''
Bedrijfsleider Mario Decke op zijn kantoor in München
Handel is verandering
"De markt is gewoonweg nieuwe wegen ingeslagen, zoals ook ons bedrijf", luidt de conclusie van Mario. Tegenwoordig houdt het bedrijf zich bijvoorbeeld ook bezig met de export van Duitse groenten zoals ijsbergsla, aardbeien en bonen naar Italië. Bovendien is het bedrijf enkele jaren geleden begonnen met de uitbreiding van haar aanbod met producten van overzee.
Mario ziet nieuwe kansen in de diversificatie van het portfolio van La Frutta. "De appeloogst in Duitsland was verschrikkelijk met oogstuitval en oogstverliezen van tot wel 60 - 70 procent. Om de schaarste te compenseren zal het aanbod aan appelen vanuit overzee vanaf maart sterk aan betekenis winnen. Dat zou zeker een interessante handel kunnen worden.''
De handel verandert continu, onder andere vanwege de weerscapriolen en daarmee is ook de weerkaart vaak maatgevend bij het nemen van beslissingen. Mario noemt bijvoorbeeld de ongunstige weersomstandigheden in de afgelopen weken in de Spaanse teeltregio's Murcia en Valencia. "Dat zorgt ervoor dat de prijzen van ijsbergsla, tomaten, komkommer en courgette op de korte termijn tot wel 30 of 40 procent kunnen stijgen. We moeten op zulke prijsschommelingen reageren om met aanwezigheid het vertrouwen van onze klanten dagelijks te winnen. Handel is verandering, maar het persoonlijke vertrouwen is nog steeds het belangrijkste.''