Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Cool Port Packing klaar om laserbranding een boost te geven in Europa

Binnenkort zullen er bij retailers in heel Europa meloenen, gember, appelen en avocado's in de schappen liggen die voorzien zijn van een laserlabel dankzij een nieuwe technologische investering van Total Produce-leverancier Cool Port Packing uit Rotterdam. Het bedrijf, dat onderdeel vormt van de logistieke reus Kloosterboer, werkt nauw samen Total Produce en Kloosterboer voor het bevoorraden van retailers op het Europese vasteland.



Cool Port Packing Rotterdam verwacht dat het Laser Mark systeem van het bedrijf Laser Food tegemoet zal komen aan aan het toenemende consumentenbewustzijn omtrent overbodige verpakkingsmaterialen, terwijl de technologie het bedrijf en haar klanten tegelijkertijd aanzienlijke kostenbesparingen oplevert. 

"We hoorden ongeveer een jaar geleden over het Laser Food systeem en waren meteen geïnteresseerd," vertelt José Antonio Maya van het Rotterdamse bedrijf. "Milieuvriendelijk ondernemen is zeer actueel, evenals het verminderen van afval en het beperken van etiketten op producten. We hebben onze grootste klanten toen het voorstel gedaan om producten door middel van deze technologie van een label te voorzien."

"We hebben contact gezocht met Laser Food om de mogelijkheden te bespreken. Vervolgens hebben we onze klanten hierover geïnformeerd en deze waren meteen erg enthousiast. Na een enkele testen hebben we het volledige Laser Mark systeem aangeschaft."

Maya vertelt dat Cool Port Packing Rotterdam, dat samen met Kloosterboer beschikt over een verpakkings- en opslagfaciliteit van 40.000 pallets, laserbranding wil toepassen voor meloenen, gember, avocado's, mango's en appelen. Het systeem zal niet alleen gebruikt worden om logo's in het fruit te laseren maar ook voor het aanbrengen van traceer- en GlobalGAP-codes.

"Het belangrijkste doel voor ons en onze klanten is het leveren van een product van topkwaliteit tegen zo laag mogelijke verpakkings- en personeelskosten," voegt Maya er aan toe.

Hoe werkt het?
"Laserbranding is een veilige, onuitwisbare manier om een merknaam of traceercode op de schil van fruit aan te brengen zonder dat het product beschadigt," legt Jaime Sanfelix, oprichter van Laser Food, uit. "Het introduceren van laserlabels betekent dat vervuilende, dure papieren etiketten en overbodige plastic verpakkingsmaterialen achterwege kunnen blijven zodat retailers en producenten fors kunnen besparen op materialen en dan hebben we het nog niet eens over de vele milieuvoordelen," aldus Sanfelix. 

Het Laser Mark systeem maakt gebruik van door de EU goedgekeurde ijzer- en hydroxiden om het fruitoppervlak te depigmenteren zonder dat het product hierbij schade oploopt. Naast dat het mogelijk is om merknamen direct op het fruit aan te brengen, verhoogt deze techniek ook de traceerbaarheid van het fruit door middel van QR-codes. 

De technologie van Laser Food is nu wereldwijd beschikbaar dankzij de samenwerking met JBT Corporation, een specialist op het gebied van oplossingen voor de levensmiddelen- en drankenindustrie. Hierdoor krijgt Laser Food toegang tot nieuwe markten en kan het haar bereik wereldwijd uitbreiden. JBT, dat in 25 landen vertegenwoordigd is, produceert en verkoopt het Laser Food systeem op internationaal niveau waardoor de technologie voor meer fruittelers toegankelijker wordt, ook in financieel opzicht. Laser Food profiteert eveneens van de onderzoeks- en ontwikkelings-, inkoop-, productie- en verkoopactiviteiten en het servicenetwerk van JBT. 

In Europa wordt de Laser Food techniek momenteel al gebruikt door de Zweedse retailer ICA, de Nederlandse biospecialist Nature & More en de Britse retailketen Marks & Spencer. 

Laser Food is sinds kort ook aanwezig op sociale media: @JBTLaserFood on Facebook and Twitter.

Voor meer informatie:
Stephane Merit
Laser Food 2007, SL
Cell: +34 673 991 461
smerit@laserfood.es
www.laserfood.es

Publicatiedatum: