Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reacties Willem Dijk AGF, Postuma AGF, Gebroeders van Aarle, Vroegop-Windig

Wat doet de groothandel voor haar klanten met de kerst?

Tholen - Het is aftellen voor kerst en AGF-specialisten maar wat hebben de groothandels voor hen in petto deze kerst? Uit een rondgang blijkt dat de exotenbox van Nature's Pride, paddenstoelen en dadels deze kerst gepromoot worden, maar de ideeën van de supermarkten spelen ook een grote rol. Uit een consumentenonderzoek van Samr in 2016 bleek dat de meeste mensen hun inspiratie bij Albert Heijn opdoen.


Geen kerstshow meer
De tijden dat groothandels kerstshows organiseerden om bijzondere producten onder de aandacht te brengen, is voorbij. Tijdgebrek en het feit dat veel producten jaarrond beschikbaar zijn, maken dat een kerstshow wel heel gezellig is maar niet echt toegevoegde waarde meer heeft, vertelt Ronnie Moorman van Willem Dijk AGF. "We hebben tegenwoordig een landelijke dekking en klanten uit België hebben geen tijd om naar ons toe te komen. Bovendien is de handel veranderd. 80% van de handel is jaarrond geworden. Onze grootste uitdaging is om als full service groothandel geen nee te verkopen en alles in huis te hebben. Voor de kerst nemen we wel op bestelling wat meer primeurtjes mee van de groothandelsmarkten in Parijs. Daar rijden we dan eens extra langs voor de diverse soorten spruiten op stam, paddenstoelen en champignons op stam, wilde paddenstoelen mixen en gekleurde aardappelrassen." Voor trends en inspiratie zorgen de supermarkten die tegenwoordig allemaal hun eigen magazine hebben. "Daar moeten we heel eerlijk in zijn. De supermarktfolders bepalen waar de klant op aanslaat. Wij kijken daar dus ook goed naar en om eerlijk te zijn profiteert de hele AGF handel daar van", aldus Ronnie. "Maar echte specialisten hebben nog steeds hun eigen creativiteit!"


Groente en fruit kerstsfeerlichtjes van Postuma AGF

Kerstsfeer & apple time
Postuma AGF bedacht voor kerst aan kerstacties en leuke inspirerende ideeën om als AGF-specialist onderscheidend te zijn: paddenstoelen op stam, fruitkerstboom en groente- en fruitlichtjes. Met de paddenstoelen op stam zetten ze de consument in de kijker. De paddenstoelen zijn in het geheel van de kweekstam afgesneden en de consument breekt of snijdt deze paddenstoelen er thuis af. Dit verhoogt de versbeleving en ook de houdbaarheid van de verschillende soorten paddenstoelen. Bovendien is het eens een sierlijk plaatje tijdens het gourmetdiner bijvoorbeeld.
Als afsluiter van een diner heeft Postuma een flyer voor de consument ontwikkeld om een fruitkerstboom op tafel te kunnen toveren. Als basis voor de fruitboom gebruikt de detaillist of consument de piepschuim kegel uit het pakket van de AGF-specialist. Iedere consument kan zijn eigen favoriete fruit kiezen, maar Postuma AGF heeft ook een assortiment fruitsoorten geselecteerd welke makkelijk en handzaam zijn om op de boom te prikken. Voor de piek van de kerstboom kan men eenvoudig een ster snijden uit een ananas of een plakje carambola.
Voor de sfeer op tafel is Postuma AGF ook aan de slag gegaan. Met een handleiding voor fruitlichtjes kunnen consumenten een feest van kleur en licht op tafel zetten. Ze hebben daarvoor fruit of groente nodig die stevig genoeg zijn om uit te hollen en om een figuurtje in te maken, zoals pompoenen, paprika's, meloenen, ananas enz.




X-mas time = appeltime bij Postuma AGF

Verder pakt Postuma bijzonder uit met appelen. Dit jaar is het anders dan anders. Door deels mislukte oogsten liggen de prijzen een stuk hoger dan de afgelopen jaren. Nu is dat niet zo erg voor een seizoen, maar er wordt wel een stuk minder aandacht aan besteed richting de consument. Andere jaren zie je dit product dag in dag uit overal in de actie en dat is dit jaar toch wel anders. Nu we vlak voor de kerstdagen zitten, vindt Postuma AGF het tijd om dit toch populaire fruit weer eens op een leuke manier onder de aandacht te brengen. Dat doen ze via de X-mas special van Marlene, 7 appelsoorten in een kerstshowdoos die in een beperkte oplage beschikbaar zijn. Daarnaast is het nieuwe ras Yello voor het 2e jaar verkrijgbaar, een bijzondere appel waar klanten zeker over zullen praten! Ook de 'gewone' Marlene worden onder de aandacht met de nieuwe slogan: De dochter van de Alpen met als tip de promotiefilm in de winkel af te draaien op een beeldscherm in de winkel. Appelen, die je zo in de boom kan hangen. Het zijn de puur natuur appelen met een kerstversiering.


Fruitboom van Postuma AGF

Feestelijk
"Gebroeders van Aarle inspireert haar klanten het hele jaar door middels facebook, mail, inspiratie-bijeenkomsten en persoonlijke contactmomenten maar in de december-feestmaand doen we daar nog een schepje bovenop", vertelt Vittoria Roitero. "Zo hadden wij een ludieke trolley-actie met Pink Lady en een (s)intekenactie met snacktomaten rondom sinterklaas en hebben wij voor de kerstdagen een exclusieve Like & Win actie voor de consument met Honingtomaten-ketchup (incl. een prachtig kookboekje) en diverse aansprekende intekenacties met tomaten, dadels, maaltijden, paddenstoelen en exoten."

16 producten
Vroegop-Windig heeft een kerstinspiratieflyer gemaakt met daarin kerstrecepten en 16 producten waarmee klanten geïnspireerd kunnen worden: exoten, chocoladedadels, gekleurde aardappelen en paddenstoelenmixen en verder minigroenten, groente asperges, cranberry's, verse sappen, bewerkt fruit maar ook niet AGF als biologische zuivel en duurzame vis.