Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Focus meer op buitenland

VLAM: ruim 4 miljoen euro voor promotie groenten en fruit

Als gevolg van de Ruslandcrisis en de daaropvolgende nood aan vervangings- en nieuwe exportmarkten werd de focus van de promotie verlegd van het binnenland naar het buitenland. In 2018 blijft VLAM deze lijn aanhouden. Zowel binnen als buiten Europa worden campagnes ter promotie van groenten en fruit voortgezet of opgestart. Daarnaast blijft VLAM ook actief in het binnenland met promotiecampagnes voor groenten en fruit.



Binnenland
Groenten - Met verschillende acties wordt de promotie van Flandria-groenten in het binnenland in 2018 voortgezet. De concrete uitwerking van de witloofcampagne start pas na de evaluatie van de campagne 2017.

Fruit - In de lente van 2018 gaan we verder met de campagne voor 'zachtfruit van bij ons'. Deze online campagne bouwt verder op het schattige babyfilmpje en de fruitige keukentips. Daarnaast zullen in het najaar de inheemse aardbeien nogmaals in de kijker gezet worden. Ook zal VLAM in het najaar volop de start van het hardfruitseizoen promoten.

Fruit op school - Bij de start van het schooljaar 2017-2018 werd het nieuwe EU-programma voor scholen 'Oog voor lekkers' voorgesteld. De programma's voor schoolmelk en groenten en fruit werden samengevoegd tot één programma. Namens de fruit- en groentesector zullen, samen met het Ministerie van Landbouw en het Ministerie van Volksgezondheid, de nodige middelen ingebracht worden om dit door de EU medegefinancierde project te realiseren in Vlaanderen.

Sectoroverkoepelend - Met het vermaarde kookprogramma Dagelijkse kost op één, de kookrubriek van 'De Madammen' op Radio 2 en het VLAM-kookplatform 'Lekker van bij ons', staan er ook in 2018 heel wat promotieacties op stapel waaraan alle VLAM-sectoren participeren. Binnen dit sectoroverkoepelende programma gaat ook grote aandacht naar fruit en groenten.

Buitenland

Flandria - Duitsland en Frankrijk blijven voor VLAM de belangrijkste markten voor de promotie van Flandria-groenten, een sterk merk. In beide landen wordt het Flandria-keurmerk een heel jaar lang onder de aandacht gebracht van aankopers van groenten en fruit en dit via samenwerkingen met de belangrijkste vakbladen (publicitair én redactioneel), promotieacties bij grootdistributiebedrijven door middel van onder andere folderinlassingen, voorkeurplaatsing op het verkooppunt en productdemonstraties.

In Frankrijk beginnen de promotie-acties op de verschillende vroegmarkten hun vruchten af te werpen. Net als in 2017 zullen in 2018 extra middelen bijgedragen worden voor promotie-acties voor paprika's in Frankrijk. Europese beurzen - De aanwezigheid op de belangrijkste Europese vakbeurzen blijft een essentieel onderdeel van de buitenlandse promotiewerking. De beurzen bieden zowel de mogelijkheid om contacten met bestaande klanten te onderhouden, als om nieuwe klanten te ontmoeten.

In 2018 zal VLAM traditiegetrouw aanwezig zijn op Fruit Logistica
Berlijn (7-9 februari), de topper onder de fruit- en groentebeurzen, en op Fruit Attraction Madrid (24-26 oktober), dat uitgroeide tot het belangrijkste event voor de sector in Zuid-Europa. Verder adverteert VLAM in Europese vakbladen in functie van de aanwezigheid op deze vakbeurzen.

Taste of Europe - In 2018 gaat het door de EU medegefinancierde
'Taste Of Europe'-programma, dat gericht is op landen buiten Europa, zijn laatste jaar in. Dit programma omvat voornamelijk beursdeelnames met aansluitend vakgerichte communicatie. In 2018 staan zes beurzen op het programma: Foodex Tokyo, CPMA in Vancouver, Fresh Produce in Mumbai, World Food, Moscow, WOP Dubai en Fresh Summit in Orlando. Nieuwe promotieprojecten. In 2017 is VLAM gestart met drie nieuwe promotieprogramma's met EU-cofinanciering, met name een programma voor de promotie van Conferencepeer in Brazilië, een programma voor de promotie van hardfruit in India en een programma voor de promotie van groenten in Canada. Deze programma's zijn zowel B2B- als B2C-gericht (degustatie op het winkelpunt). De eerste resultaten in 2017 waren alvast veelbelovend. Ook de promotiecampagne voor Conferenceperen in Duitsland, een meerlandenproject i.s.m. met de Nederlandse producentenorganisatie, wordt voortgezet in 2018.

In 2017 heeft VLAM opnieuw twee projectvoorstellen ingediend bij de
Europese Commissie voor de cofinanciering van een promotieprogramma voor Conferencepeer in China en een promotieprogramma voor paprika
in Frankrijk. Het projectvoorstel voor China werd goedgekeurd door de EU en zal in de loop van het eerste kwartaal van 2018 opgestart worden. Het paprikaprogramma staat voorlopig op de reservelijst. Dit wil zeggen dat het goedgekeurd werd, maar enkel cofinanciering geniet als een ander project niet kan doorgaan.

BEGROTING 2018
Financiering EURO
Promotiefonds groenten en fruit – inkomsten 2017 1.156.100
Vrijwillige bijdragen (Flandria) 1.003.000
Cofinanciering EU – lopende programma's 1.367.084
Cofinanciering EU – nieuw programma 306.205
Andere inkomsten 165.000
Afname sectoraal reservefonds 42.383
Totaal: 4.039.772

Programma
Binnenland 815.302
• Promotie-acties groenten en fruit 152.500 — Schoolfruitcampagne 60.000 — Andere acties 46.500 — Sectoroverkoepelend programma 'Lekker van bij ons' 46.000
• Programma acties groenten (Flandria) 471.952 — Consumentencampagne 353.500 — Acties witloof 75.952 — Andere acties 42.500
• Promotie-acties fruit 176.750 — Acties hardfruit 126.250 — Acties zachtfruit 50.500
• Marktonderzoek 14.100

Buitenland 3.198.742
• Promotie groenten en fruit 647.953 — Vakbeurzen en contactdagen Europa 275.000 — Andere acties 5.000 — EU-campagne 'Taste of Europe' – derde landen 367.953
• Promotie groenten 1.077.467 — Acties Duitsland 320.898 — Acties Frankrijk 232.000 — Acties paprika Frankrijk 100.000 — EU-campagne groenten Canada 388.869 — Acties andere landen 35.700
• Promotie fruit 1.473.322 — EU-campagne peren Duitsland 300.355 — EU-campagne hardfruit India 382.224 — EU-campagne peren Brazilië 407.986 — EU-campagne peren China 382.757
• Varia 25.728 — Overheveling promotiefondsen biosector 12.338 — Innings-, administratie- en werkingskosten 13.390
_______________________________________________________________
Totaal: 4.039.772

www.vlam.be
Publicatiedatum: