Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Digitalisering in de tuinbouw

Cogeca, de organisatie van Europese agro-coöperaties, riep tijdens een Business Presidency Forum in Brussel op tot een coherente EU-strategie ter bevordering van de digitale transformatie van de agrovoedingsketen.

Tijdens het evenement werd de centrale rol van landbouwcoöperaties onderstreept bij het aansturen van de sector op weg naar digitale transformatie.

Cogeca voorzitter Thomas Magnusson tijdens zijn opening van het evenement: "Digitale technologieën kunnen bijdragen aan een duurzamere en meer concurrerende landbouwsector. Het niet invoeren van innovatieve technologieën door telers in het verleden heeft te maken met bedrijfsgrootte, een gebrek aan opleiding of de hoge investeringen die vereist zijn. Landbouwcoöperaties kunnen hun telers hierbij helpen." 

Landbouwdeskundigen van Price Waterhouse presenteerden de belangrijkste bevindingen van de studie 'Landbouwcoöperaties en digitale technologie' waarbij de invloed op de sector en de strategische uitdagingen werden meegenomen. Inzichten en initiatieven van landbouwcoöperaties in heel Europa werden gedeeld door vertegenwoordigers van Danish Agro, DRV Germany, DCoop Andalusia, GAIA EPICHEIREIN en Fresh Produce Center.

Forumcoördinator en Coop de France vertegenwoordiger Christian Pées: "Digitalisering en het efficiënte gebruik van grote hoeveelheden gegevens zijn bedrijfsmodellen en -processen in de agrovoedingsketen aan het revolutioneren. Digitale technologieën hebben een nieuwe impuls gegeven aan de traceerbaarheid van voedsel en consumenten. Naarmate er nieuwe markten ontstaan moeten we de uitdagingen strategisch aanpakken en de kansen aangrijpen om het gedrag en de verwachtingen van de consument beter te begrijpen en B2B-relaties in de hele keten te verbeteren."

Magnusson gaf een overzicht van mogelijkheden om een digitale transformatie van de agrovoedingssector met een coherente EU-strategie te bevorderen: "We hebben de juiste infrastructuur en toegang tot breedband en satelliet nodig om de digitale kloof te overbruggen. Het huidige wettelijke kader voor het verzamelen, gebruiken en uitwisselen van landbouwgegevens is vrij complex en gefragmenteerd. We moeten een gedragscode ontwikkelen om landbouwgegevens te delen. Training en opleiding zijn ook essentieel."

Voor meer informatie:
Copa Cogeca
www.copa-cogeca.eu
Publicatiedatum: