Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
David Hofmans, hoofd transport Colruyt Group

"Wij gaan onderzoeken wat de mogelijkheden van binnenvaartvervoer zijn"

Tholen - Het fileprobleem rond de ring van Antwerpen en Brussel is een probleem waar iedereen in België mee te maken heeft en dat niet zomaar op te lossen is. Met veel vestigingen in België heeft ook supermarktketen Colruyt daarmee te maken. Hoofd internationaal transport David Hofmans geeft aan dat het AGF van de supermarkt momenteel via de weg getransporteerd wordt, al is het volgens hem niet ondenkbaar dat dat over een tijd ook via de binnenvaart zal gebeuren.

Momenteel vervoert Colruyt al langer houdbare producten over het water van Antwerpen naar Brussel om ze vervolgens via de weg verder te transporteren. In de toekomst kan dit volgens David ook mogelijk zijn met AGF.

Bekijken mogelijkheden
Volgens David Hofmans is het met AGF-producten wat lastiger om direct over te stappen van wegvervoer naar binnenvaart over het water. Volgens hem heeft dat verschillende redenen. "De supply chain voor versproducten zit net wat anders in elkaar", geeft hij aan. "We hebben nog wat studiewerk nodig om erachter te komen of het rendabel en haalbaar is om AGF over het water te vervoeren, al gaan wij het zeker bekijken. Komend jaar gaan wij met de haven van Brussel overleggen wat er mogelijk is. Daarbij zullen wij ook de proef evalueren van het binnenvaartschip met ananas dat dit jaar in de haven van Brussel binnen kwam. Naast dat het rendabel en haalbaar moet zijn, is duurzaamheid ook van belang. Voor groenten en fruit zijn soms andere behandelingen nodig dan bij conserveren het geval is, denk bijvoorbeeld aan het verpakken van de versproducten dat in sommige gevallen pas in België gebeurt."


Begin augustus kwam er een container met ananas met een binnenvaartschip aan in de haven van Brussel.

Verschillende soorten fruit
Daarnaast speelt het volgens David ook mee wat voor soort fruit er via het water vervoerd moet worden. "Hypervers fruit, zoals aardbeien, zullen we dan waarschijnlijk niet via het water vervoeren", zo gaat hij verder. "Importgroenten en -fruit uit Zuid-Europa of uit de rest van de wereld zal dan wat makkelijker gaan. Stel voor dat een binnenvaartschip een halve dag langer onderweg is in vergelijking met wegtransport, dan maakt dat op de hele reis van de banaan of ananas niet heel veel uit. Op die manier kunnen wij toch bijdragen om het fileprobleem in ieder geval niet erger te maken. In hoeverre wij dat in de toekomst zouden doen, moeten wij nog uitzoeken. Maar we staan er in ieder geval voor open."

Voor meer informatie:
Colruyt Group
Edingensesteenweg 196
1500 Halle (België)
T: +32 (0)2 345 2345