Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EU richt zich op groeimarkten met promotiecampagnes

De programma's voor 2018 ter bevordering van Europese agrovoedingsmiddelen zullen zich vooral richten op de markten met de grootste potentiële groei, voornamelijk in landen buiten de Europese Unie (EU).

Het werkprogramma voor 2018 werd op 15 november 2017 goedgekeurd en zal net als in voorgaande jaren EU-financiering uit de begroting van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gebruiken voor de medefinanciering van promotiecampagnes voor Europese agro voedingsmiddelen. In 2018 zal er €179 miljoen ter beschikking worden gesteld. Dit was in 2017 nog €142 miljoen.

In 2018 borduurt de EU voort op dezelfde promotiecampagnes als voorheen, waarbij het aantal campagnes gericht op niet-EU-landen met het grootste groeipotentieel zal worden verhoogd. Binnen de EU ligt de nadruk op de medefinanciering van campagnes gericht op de voorlichting van consumenten over de verschillende EU-kwaliteitsregelingen en -etiketten (biologisch, beschermde oorsprongsbenaming - BOB, beschermde geografische aanduiding - BGA, gegarandeerde traditionele specialiteit - GTS).

Net als in voorgaande jaren zal een deel van de financiering op specifieke sectoren gericht worden: In 2018 op het bevorderen van duurzame schapen- en geitenproductie in verband met de aanhoudende problemen in deze sector. Ook is er aandacht voor campagnes om gezond eten te bevorderen en de consumptie van groenten en fruit binnen de EU te vergroten, een direct antwoord op de problemen van de groenten- en fruitsector door het Russische embargo.

De oproepen om voorstellen voor specifieke campagnes in te dienen, zullen in januari 2018 worden gepubliceerd. Ze zullen worden gericht aan brancheorganisaties, telersverenigingen en agrovoedingsgroepen die verantwoordelijk zijn voor bevorderingsactiviteiten. Zogenaamde 'eenvoudige' programma's kunnen worden ingediend door een of meer organisaties uit hetzelfde EU-land; de 'multi'-programma's door ten minste twee nationale organisaties uit ten minste twee lidstaten of een of meer Europese organisaties.


EU werkprogramma 2018, inclusief prioriteiten en begrotingstoewijzingen
Publicatiedatum: