Informatiebijeenkomst Duitsland: stijgende consumptie biedt kansen
Afzetkansen door stijgende consumptie
Wilco van den Berg, marktanalist bij GroentenFruit Huis verzorgde een presentatie over de Duitse consumptie van groenten en fruit. Dit jaar stijgen de consumentenaankopen. De Duitse consument kiest steeds meer voor gemak waardoor voorbewerkte groenten, voorgesneden fruit en snackgroenten aan populariteit winnen. Echter is voorgesneden groenten nog lang niet zo populair als in Nederland. De Duitse consument besteedt 4,5 % van de uitgaven aan groenten aan voorgesneden groenten, in Nederland ligt dit percentage op 35%. Daarnaast is er een groeiende interesse in zachtfruit en exoten zoals avocado, mango en blauwe bes.
Uitpakken met verpakkingen
Vervolgens presenteerde Gianna Corbelli namens de Duits-Nederlandse Handelskamer meer informatie over de nieuwe verpakkingswet die op 1 januari 2019 in werking treedt. In Duitsland is sinds 1991 de recycling van verpakkingen verplicht. Deze regelgeving verplicht alle bedrijven die verpakkingen in omloop brengen, deze ook te recyclen. Om er achter te komen of je verplicht bent om de verpakkingen te recyclen, moet dit door de organisatie zelf getoetst worden. DNHK geeft hierover graag advies.
Inzicht in de Duitse foodservice
Ook werd er tijdens de bijeenkomst aandacht geschonken aan de foodservicemarkt. Norbert Neuwahl werkt bij AIM, een Duits adviesbureau in productontwikkeling en marketing. De totale omzet in de Duitse foodservice bedraagt meer dan 73 miljard euro. Er is ingegaan op de structuur binnen de foodservicemarkt. Wie zijn de spelers? Hoe groot zijn deze spelers? En waar liggen de kansen voor de Nederlandse groenten- en fruitsector?
De Duitse consument
Na een korte pauze vertelde Jochem Wolthuis over de Duitse eetcultuur die anders is dan in Nederland. Bijna de helft van de Duitse consument eet een warme maaltijd tussen de middag, in Nederland ligt dit op 5%. Daarnaast is Duitsland het zesde land wereldwijd met de meeste vegetariƫrs. Ook de vraag naar biologische producten stijgt in Duitsland waardoor Duitsland veruit de grootste afzetmarkt voor biologische producten is in Europa.
EDEKA: meer communicatie nodig
Joachim Stracke, manager bij EDEKA Rhein-Ruhr, benadrukte dat meer communicatie over groenten en fruit nodig is richting de consument en medewerkers in de Duitse retail. EDEKA stimuleert ook de consumptie van groenten en fruit. Middels nationale en regionale reclame, geven zij productinformatie en mogen consumenten producten proeven in de winkel. De medewerkers bij EDEKA kunnen trainingen volgen zodat ze de consument goed kunnen informeren. Leveranciers kunnen volgens Stracke een belangrijke bijdrage leveren aan deze productkennis.
Na de presentatie was er de gelegenheid om met de aanwezigen kennis uit te wisselen over de Duitse markt onder het genot van een hapje en drankje.
De bijeenkomst werd georganiseerd door GroentenFruit Huis in samenwerking met Duits-Nederlandse Handelskamer en Duitsland Desk GroentenFruit Huis