Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Turf en substraat-markten: vraag en aanbod

Op het moment wordt de vraag naar verschillende turftypes voor de Chinese markt gewaardeerd op het enorme aantal van 100.000.000 m3 per jaar. Deze hoeveelheid zal ook de komende vijf jaar nodig zijn voor de Chinese markt (Bron: Chinese peat association).

De reden voor deze grote vraag is deels de toxische besmetting van landbouwgrond. Hierdoor moet de groenteproductie voor het grootste deel plaatsvinden in gesloten kweeksystemen en ook worden bedekt. Want wie wil er groenten die zware metalen bevatten op zijn bord?

Het lijkt er echter niet op dat de hoeveelheid turf op de wereldmarkt aan de enorme vraag zal kunnen beantwoorden. Zelfs als de hoeveelheid turf in de nabije toekomst heel hard zou groeien, zou dit nog steeds niet genoeg zijn om de vraag te dekken.

Door de klimaatverandering van de laatste jaren wordt er meer en meer regenval verwacht in de zomermaanden. Dit geldt niet alleen voor Europa, maar ook voor andere landen zoals bijvoorbeeld Canada. 

Het regent natuurlijk niet altijd op de plekken waar turf wordt geoogst. Niet alle turf- en substraatplanten worden op hetzelfde moment aangetast. Dit probleem zal op verschillende tijden en in verschillende vormen de resultaten van individuele bedrijven beïnvloeden. Holdings zullen te maken krijgen met tekorten terwijl anderen het volgende seizoen kunnen beginnen met een overschot. Het is echter wel zeker dat het totale resultaat de enorme vraag nooit aan zal kunnen. 

Het is ook nog maar de vraag hoe bepaalde bedrijven met de informatie over dit onderwerp omgaan. Als een eerlijk antwoord en eerlijke details over het aanbod buiten beschouwing zouden worden gelaten, zou de informatie door sommige concurrenten gebruikt worden als positieve publiciteit. Dit ligt in de natuur van een menselijke zakenman. 



Thomas Zeitheim is al meer dan dertig jaar werkzaam in de sector en vertelt over wat de markt in de toekomst nodig heeft. De tz professional agency houdt zich exclusief bezig met behoeften en vragen die leven in de substraatindustrie en de professionele tuinbouw.

Hoe kijkt u naar de ontwikkeling van de internationale markt in dit segment?
Basismarkten zoals de markt voor de productie van professionele substraten maken op het moment in een positieve trend door. Op dit moment stagneren de Europese markten, maar een zekere opleving wordt waargenomen op de Aziatische markten. Door de hoge vraag van de Chinese markt zullen we in korte tijd een soort 'dronkenschap' doormaken. Veel verkopers zullen deel uit willen maken van deze opleving en een rol willen spelen in dit Eldorado. Het is nu al zichtbaar dat dit zal leiden tot grote verwarring op de markt op de middellange termijn.

Hoe gaat u hierop inspelen?
Ik zou graag een voorbeeld willen geven van een klein deel van onze principes: "... drie zakenmannen zitten rond een tafel om te onderhandelen over een deal. Er is een goede deal gedaan op het moment dat de drie opstaan en de kamer verlaten met dezelfde lach op hun gezicht. Als één van de mannen blijer is dan de andere twee, kan er vanuit worden gegaan dat er geen goede en langetermijndeal tot stand is gekomen..." 

Ik werk zelf al heel lang volgens dit principe en zal dit ook in de toekomst blijven doen. Praktische en eerlijke informatie op het juiste moment zijn de juiste partners. 

Voor meer informatie:
Thomas Zeitheim
Engineer in Horticulture
00371 25972288
thomas.zeitheim@gmail.com
Publicatiedatum: