Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joep en Joost Beunen runnen transportlijndienst en zitten dagelijks aan ZON-klok

"Blij dat ZON klok nieuw leven inblaast"

Al meerdere jaren staat in elk nummer van ZON magazine een teler in de spotlight. Dat blijft zo, maar daarnaast laat de coöperatie voortaan ook geregeld een klant aan het woord. Deze keer zijn dat vader en zoon Joep en Joost Beunen die een transportlijndienst tussen Fresh Park Venlo en het Westland runnen én elke dag aan de ZON-klok zitten.



Wie nietsvermoedend de doodlopende Bergerweg in Linne oprijdt, verwacht wellicht van alles aan te treffen, maar vast niet de hoofdvestiging van een transportbedrijf. Er is hier echter geen truck of oplegger te bekennen. Op het opgegeven adres hangt een bord dat er een bloemenwinkel is gevestigd. De uitbaatster daarvan zegt dat we de ingang van het transportbedrijf al voorbij zijn gelopen.

Thuisbasis
'Dat gebeurt wel meer', zegt Joep Beunen van Linne Transport B.V., want bij dat bedrijf zijn we op deze zonnige herfstdag te gast. 'Linne is onze thuisbasis. Hier is mijn grootvader het bedrijf in 1910 begonnen. Tegenwoordig hebben we hier alleen het kantoor. Hiervandaan sturen we onze nevenvestiging op Fresh Park Venlo aan.

Dáár gebeurt het allemaal.'
Dat 'het' zijn in feite twee activiteiten. Joep: 'Van oudsher zijn wij commissionairs. Daarnaast vervoerden wij vroeger groenten en fruit. Sinds een aantal jaren zijn wij hoofdzakelijk een transportbedrijf met een lijndienst tussen Fresh Park Venlo en het Westland. Daarnaast verhandelen we nog altijd een product dat we aan de ZON-klok kopen. Volgend jaar mei zit ik een halve eeuw in de afmijnzaal.'

Het zal daarom niemand verbazen dat Joep Beunen (67) het de komende jaren wat rustiger aan wil gaan doen en het stokje langzaam maar zeker volledig wil overdragen aan zijn zoon Joost. Die werkt sinds 2011 in het bedrijf. De 37-jarige Joost studeerde tuin- en landschapsmanagement, maar toen in die sector in de crisis geen droog brood meer was te verdienen, was Joost blij dat hij als vierde generatie Beunen in het familiebedrijf aan de slag kon.



Groei
Sinds Joost toetrad tot het bedrijf en sinds de economie weer wat op stoom is gekomen, groeit Linne Transport gestaag. Momenteel heeft het bedrijf zes vrachtwagencombinaties op de weg. Enkele jaren geleden waren dat er een paar minder. Komend jaar verwacht het bedrijf een zevende combinatie nodig te hebben om de vraag aan te kunnen.

'Wij staan heel goed aangeschreven bij onze klanten', zegt Joep niet zonder trots. 'Dat komt voor een belangrijk deel doordat we heel recht door zee zijn. Wij zijn misschien niet altijd de goedkoopste, maar we doen wel altijd ons stinkende best om afspraken na te komen en zeggen precies waar het op staat. Om onze vaste klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen, durven we ook 'nee' te verkopen tegen klanten die op de valreep nog iets vervoerd willen hebben. Dat waarderen de vaste klanten. Daardoor komt het voor dat klanten van een ander transportbedrijf naar ons overstappen.'

Omweg
De producten die Linne Transport B.V. naar het Westland vervoert, gaan daarvandaan verder op transport, onder meer naar Engeland, Scandinavië en Frankrijk, maar af en toe ook weer terug richting Duitsland. Joost: 'Dat is natuurlijk een omweg, maar dat komt in praktijk wel voor, ja. Als wij bijvoorbeeld één pallet paprika aan een handelsbedrijf in het Westland leveren, kan het zijn dat dit handelsbedrijf die ene pallet weer verdeelt in een paar partijen die vervolgens weer in verschillende richtingen op transport gaan. Duitsland kan dan één van die bestemmingen zijn.'

Elke ochtend zijn Joep en Joost Beunen al vroeg op Fresh Park Venlo. Eerst zitten vader en zoon dan aan de klok voor hun eigen inkoop. Bijkomend voordeel daarvan is dat ze dan al zien wat de klanten van hun transportbedrijf kopen en zo een inschatting kunnen maken van het aantal vrachtwagencombinaties dat ze die dag in moeten zetten. Is de klokverkoop afgelopen, dan regelen ze de transportopdrachten richting het Westland. Meestal zijn ze aan het begin van de middag terug in Linne. Daar regelen ze de terugvrachten vanuit het Westland naar Venlo. Dat kan product zijn, maar ook fust. Want een lege truck terug laten rijden, is natuurlijk een logistieke doodzonde.

Quote 500
Joep en Joost zijn blij dat ZON een paar jaar geleden heeft besloten de klok nieuw leven in te blazen en dat daardoor het belang van dit verkoopkanaal de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Joep: 'Ook voor de telers is dat fijn. Met contractverkoop lever je natuurlijk altijd wat in op de prijs. Niet voor niets luidt een gezegde 'vaste prijzen is vaste armoede'. Het bewijs is natuurlijk dat er niet één teler in de Quote 500 staat en de grootwinkelbedrijven allemaal, van a tot z.'

Vader en zoon vinden het ook een goede ontwikkeling dat er sinds een paar jaar in de winter Spaans product aan de ZON-klok komt. Joost: 'In het verleden vielen de handel en het transport grotendeels stil in de winter. Nog steeds is de winter een stuk rustiger dan de zomer, maar we hebben nu 's winters toch een stuk meer werk dan in het verleden.'

Afstand
Wat wel voor verbetering vatbaar is, is de relatie tussen ZON en de klant, vinden Joep en Joost. Joep: 'Vroeger kende iedereen elkaar. Tegenwoordig is de afstand tussen de mensen van kantoor en de klanten groter. In deze digitale tijd zie je overal dat het menselijke contact naar de achtergrond verdwijnt. Ik vind dat jammer. Iedereen op Fresh Park Venlo maakt deel uit van dezelfde keten en zit in hetzelfde schuitje. Een hagelbui als die van vorig jaar of de EHEC-crisis van een paar jaar eerder treft ons allemaal. We zitten nu eenmaal in een risicovolle sector die grotendeels afhankelijk is van een aantal factoren waar we geen invloed op hebben. Goede onderlinge relaties in de keten zijn in onze sector daarom extra belangrijk om elkaar te kunnen steunen en elkaar vooruit te kunnen helpen.'

Bron: ZON Magazine
Publicatiedatum: