Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese Commissie lanceert nieuwe marketingcampagnes voor AGF

De Europese Commissie heeft 52 nieuwe programma's goedgekeurd voor de promotie van Europese agrarische producten wereldwijd. Deze programma's, die zijn gericht op een groot aantal voedingsmiddelen, van zuivelproducten en olijfolie tot groenten en fruit en vleesproducten, worden ondersteund door subsidies uit de EU-begroting voor het gemeenschappelijk landbouwbeleid. 

De programma's zijn bedoeld om producenten in de Europese agrisector te helpen over de kwaliteit van hun producten te communiceren, om nieuwe markten te openen en bestaand marktaandeel uit te breiden. Ze hebben bepaalde prioriteiten, zoals de kwaliteit van Europees voedsel, specifieke marktsectoren of specifieke landen en/of regio's.

Van de 52 goedgekeurde programma's zijn er 32 gericht op niet-EU-landen en 10 specifiek gericht op de kwaliteitsregelingen van de EU, waaronder geografische aanduidingen zoals beschermde oorsprongsbenaming (BOB) of beschermde geografische aanduidingen (BGA's), evenals biologische certificering.

Deze zogenaamde 'eenvoudige' programma's werden oorspronkelijk ingediend door organisaties werkzaam op het niveau van de individuele lidstaten, in reactie op een oproep van de Europese Commissie om voorstellen in te dienen. Ze werden vervolgens geëvalueerd en geklasseerd door het Uitvoerend Agentschap voor gezondheid, consumenten, landbouw en voedsel van de EU (CHAFEA), met behulp van externe deskundigen. De EU stelde vervolgens in totaal €88 miljoen voor deze programma's beschikbaar.

Er worden nog 10 zogenaamde 'multi'-programma's voorgesteld door organisaties die op Europees of multinationaal niveau werken, met hetzelfde doel, om Europese landbouwproducten te promoten in verschillende landen en/of regio's. De goedkeuring van deze programma's, waarvoor nog eens €45 miljoen beschikbaar is, wordt later dit jaar verwacht.
Publicatiedatum: