Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aantal groentenzaken dat verdwijnt gestagneerd

Onderzoek: Belg koopt weer meer bij detaillisten

Lokale voedingswinkels, zoals groentenwinkels, hielden het in 2016 opmerkelijk beter uit dan de jaren voorheen in België. "Er lijkt een kanteling ingezet", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). "Vlamingen kopen opnieuw meer lokaal, bij de voedingswinkel om de hoek." Dat heeft volgens de ondernemersorganisatie vooral te maken met de mobiliteit: consumenten willen voor hun dagelijkse boodschappen niet nog eens in de auto zitten. Het terugkerend succes van de buurtsuper is voor een groot stuk het gevolg dat alle voedingsaankopen er kunnen gedaan worden en dat ook op zondag of laat 's avonds. De haastige samenleving waarin we leven zorgt met andere woorden voor een mooie comeback van de lokale buurtwinkel, meldt het NSZ. 

Verdwenen
De voorbije tien jaar verdwenen er heel wat lokale voedingswinkels in België. Dat tij lijkt nu gekeerd, zo leidt NSZ af uit een analyse op basis van cijfers van de FOD Economie. Het aantal groentenwinkels was er vorig jaar zelfs sprake van een status quo, terwijl hun aantal in 2015 met 1,8 procent afnam. NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: "Lokale voedingswinkels hielden vorig jaar, algemeen gezien, stukken beter stand dan de jaren daarvoor. Zij hebben onmiskenbare troeven, zoals de kwaliteit van de producten die ze aanbieden en de expertise en het vakmanschap die ze kunnen aanwenden voor hun klanten en het is alleen maar toe te juichen dat de consument daar ook opnieuw meer voor open staat." Tegelijkertijd is het aantal buurtsupers aan een opmars bezig. Het gaat hier doorgaans om kleine supermarkten die als franchise van één van de supermarktketens worden uitgebaat. Vorig jaar nam hun aantal met 4 procent toe, waardoor er ondertussen een kleine 1400 zijn in België.

Factoren
Dat de consument weer meer lokaal koopt als het op voeding aankomt, is te verklaren door verschillende factoren. Door de vele files willen consumenten hun boodschappen vooral op een tijdsefficiënte manier doen en bovendien leven we steeds meer in een haastige samenleving. Dan is de nabijheid van de lokale voedingswinkel, die doorgaans in het centrum van de gemeente of stad te vinden is, een uitgelezen troef. Ook de steeds toenemende vergrijzing speelt in de kaart van de buurtwinkel die makkelijk te voet kan worden aangedaan en vaak ook aan huis levert bij klanten die minder mobiel zijn. Daarnaast is er een toenemende vraag naar authentieke en artisanale producten en die vinden consumenten niet of amper in grootwarenhuizen, maar wel bij de lokale voedingswinkels, meldt het NSZ.

Bron: NSZ
Publicatiedatum: