Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Daniel Mansson van Dagab/Axfood, Helsingborg

Eigen import en de spotmarkt om risico te spreiden

Tholen - De vraag naar biologische producten wordt voorbijgestreefd door de opmars van lokaal geteelde groenten en fruit. Ook immigranten drukken hun stempel op de Zweedse retail. Het aanbod verandert en seizoenen vervagen. Daniel Mansson, manager bij inkoop- en logistiekorganisatie Dagab in Helsingborg, onderdeel van Axfood vertelt over de ontwikkelingen in de Zweedse supermarktlandschap.





Het conglomeraat Axfood bestaat uit verschillende onderdelen. De inkoop en logistiek worden afgehandeld door Dagab. Het DC voor groenten, fruit en bloemen is gevestigd in Helsingborg. Vanuit deze locatie worden alle filialen van de twee supermarktketens die onderdeel zijn bevoorraad. Wilys en Hemköp zijn de twee retailketens die onderdeel zijn van het bedrijf. Willys is een softdiscounter met rond de 200 filialen. "Het assortiment is uitgebreider dan van Aldi en Lidl," illustreert Daniel. Hemköp is meer een servicesupermarkt en telt ook ongeveer 200 filialen. Hemköp is opgericht in 1963 en Willys volgde in 2001. Een derde tak van het bedrijf, Axfood Närlivs, richt zich op de kleinere winkels met vooral een convenience segment, zoals nachtwinkels en tankstationswinkels. "Daarin hebben we een marktaandeel van zo'n 85 procent. Bijvoorbeeld bij bijna elk tankstation liggen producten van ons."





Consumentenvraag verandert
Alle supermarkten worden vanuit het DC in Helsingborg bevoorraadt. Op jaarbasis passeert er 220.000 ton groenten en fruit in het DC. Vanuit die positie heeft hij een goed beeld van de ontwikkelingen. "De supermarkten Hemköp en Willys hebben niet hetzelfde assortiment. Willys is een discounter en heeft lagere prijzen." Voor bijvoorbeeld de appelen betekent dit dat de grote kalibers via Hemköp worden verkocht, terwijl de kleinere appelen naar Willys gaan. "We proberen binnen elke keten een assortiment voor iedereen te hebben. We hebben in Zweden ook een grote groep immigranten met een andere voedselcultuur." Daarnaast reizen de Zweden de hele wereld over en verandert daardoor de vraag. Platte peterselie en koriander worden in grotere verpakkingen aangeboden en het assortiment wordt steeds internationaler. "In de groenten en fruit hebben we ook geen seizoenen meer. Vroeger was ananas alleen met de kerst beschikbaar, nu jaarrond," illustreert Daniel. Voor het zachtfruit geldt hetzelfde. Traditioneel piekte de vraag en de aanvoer rond de midzomernacht, tegenwoordig is het zachtfruit jaarrond verkrijgbaar. "Seizoenen zijn zo goed als verdwenen."


Daniel Mansson.



In Zweden groeit de markt voor lokale producten snel. "Het is wel per seizoen wisselend," legt Daniel uit. "Voor appelen hebben we bijvoorbeeld een slecht seizoen door de vorst in het voorjaar. Deze trend wordt ook ingegeven door een groeiend aantal vegetariers en de discussie over de invloed van voedsel op het milieu. Daarnaast hebben consumenten een focus op biologische producten. Zo biedt Hemköp alleen biologische bananen aan, dat is een groot succes. De bananen geven een enorme boost aan de biologische verkoop," legt Daniel uit. Biologische producten hebben ruwweg een marktaandeel tussen de 10 en 25 procent, afhankelijk van de supermarktketen. "Soms is het lastig om voldoende volume binnen te krijgen, zoals in de eerste maanden van dit jaar toen de aanvoer uit Zuid-Europa problematisch was," vertelt hij. "Maar Zweden is een kleine markt, dus hebben ontwikkelingen hier weinig impact op de Europese markt."





Hogere transportkosten
Dagab importeert zoveel mogelijk zelf. "Als we voldoende volume hebben, importeren we rechtstreeks. We proberen zo dicht mogelijk bij de teler te staan." Dat betekent dat het bedrijf importeert uit zowel Europa als uit overzeese bestemmingen. "Door rechtstreekse import krijg je een betere kwaliteit en betere informatie over producten en seizoenen." Voor sommige producten gebruikt het bedrijf zowel de eigen import als de spotmarkt. Daarmee wordt het risico beperkt.





Zweedse bedrijven gebruiken vrijwel alleen SRS kratten. De grijze kratten zijn in alle pakhuizen te vinden. Importproducten worden soms geleverd in dozen, maar zeker binnen Europa wordt steeds vaker naar de kratten gevraagd. "We geven de voorkeur aan SRS en we proberen elk jaar meer producten in deze kratten aangeleverd te krijgen. Bijvoorbeeld Spaanse komkommers krijgen we in de SRS-kratten."




Het Lingon bessen seizoen is volop aan de gang. Deze wilde bes is populair in Zweden.

De gemiddelde prijs voor groenten en fruit in de Zweedse supermarkten is hoger dan het gemiddelde in Europa. de transportkosten voor een vrachtwagen uit Spanje liggen momenteel tussen de 3.500 en 4.500 euro. Daarnaast heeft Zweden een belasting op voedsel van 12 procent, wat de hoge prijzen in supermarkten verklaard. "We hebben ook hogere logistieke kosten om alle winkels te bereiken, door de grote afstanden die we moeten overbruggen in onze lange land" vertelt Daniel. "We rekenen in al onze supermarkten dezelfde prijs."

Meer informatie:
Dagab
Daniel Mansson
Box 15038
SE 250 15 Helsingborg
+46 (0) 42 295 412
daniel.mansson@axfood.se
www.axfood.se