Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tsjechië: Tomatentelers starten coöperatie

Tomatentelers in Tsjechië zijn hun eigen verkooporganisatie begonnen onder de naam Čerstvě utrženo. De coöperatie beoogt optimale zakelijke omstandigheden voor de teelt van groenten en fruit en de consolidatie van hun marktpositie. "De belangrijkste motivatie voor de oprichting van een vereniging van onafhankelijke telers was de wens om verse Tsjechische groenten en fruit op de schappen te brengen," zegt Monika Zábojníková, die een marketing- en communicatierol heeft.

De organisatie heeft momenteel vier leden met bedrijven in Velké Němčice, Smržice, Mutěnice en Velké Bílovice. Ze richten zich momenteel op de kassenteelt van cherrytomaten en andere groenten. Producten van het merk Čerstvě utrženo zouden vanaf eind 2017/begin 2018 jaarrond op de schappen van Tsjechische winkelketens moeten staan. 

Verkoopmanager Jiří Stodůlka: "Een gemeenschappelijk merk op de markt brengen geeft veel voordelen. Naast de samenwerking met onze klanten en het kunnen plannen wat we telen staan we samen sterker bij de onderhandeling met grote ketens. We zullen onze marketing samen doen en onze teeltervaring delen." 

Een voorbeeld voor de Tsjechische telersorganisatie is een tomatentelersvereniging in Slowakije. OVOZELA verzorgt bijna de helft van de totale Slowaakse tomatenproductie. De Tsjechische vereniging wil op de lange termijn de teelt van groenten en fruit gaan verhogen. Stodulka: "Hoewel de Tsjechische Republiek uitstekende klimaatomstandigheden heeft voor de groente- en fruitteelt staan we hierin in Europa helemaal onderaan." 

Volgens Zábojníková "weten de tegenwoordige klanten in Tsjechië meer en zijn ze daardoor veeleisend, en meer en meer mensen zullen de voorkeur geven aan verse producten die dichtbij huis zijn geteeld, maar sommige ketens weigeren de identiteit van de telers te onthullen en verkopen tomaten onder hun huismerk."

Ze zegt dat klanten meer geneigd zullen zijn om streekproducten te kopen die als dusdanig worden verkocht, met informatie over waar de tomaten werden geteeld en door wie. "We denken dat de identiteit van de individuele telers een belangrijk aspect is van de communicatie om een gemeenschappelijk merk op te bouwen. Onze telers zijn niet bang om de kwaliteit van hun producten op de verpakking te garanderen met hun eigen woorden en foto's." 

Bron: zlin.cz
Publicatiedatum: