Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Hans Driessen: "Industrie rekent vaker in netto product"

Domino's Pizza: speciale aandacht voor tomatenras op pizza

Tholen - Voor een goede pizza zijn goed deeg en goede kaas natuurlijk onontbeerlijk - maar ook een goede tomaat mag niet ontbreken. Bij Domino's Pizza geven ze in een campagne extra aandacht aan de tomaat van hun keuze - de Intense-tomaat.




Hans Driessen van Bayer Crop Science, produce chain specialist van de Intense-tomaten, is natuurlijk trots op de campagne. En dat staat niet op zichzelf: hij merkt dat de industrie meer en meer interesse krijgt in de Intense-lijn. "De sandwichindustrie is eigenlijk al jaren om. Nu zien we dat ook andere verwerkers de voordelen van de tomaat zien. Dat-ie niet lekt is inmiddels een bekende eigenschap. Minstens zo belangrijk is dat het product makkelijk te verwerken is en ook na verhitting bijvoorbeeld op de pizza blijft liggen en niet uiteen valt."

Stuksprijs per ingrediƫnt
Bij verwerking spelen natuurlijk de kosten ook een belangrijke rol. "Je ziet dat de industrie steeds vaker rekent in netto product en niet in bruto product. Doordat de Intense tomaten zo goed te verwerken zijn, haal je uit een kilo tomaten een veel hogere netto opbrengst dan uit andere rassen. Maar dan moet je wel de stuksprijs per ingrediƫnt berekenen. We zien dat servicerestaurants en foodindustrie dat meer en meer gaat doen."



Versheid en herkomst
Bij de videocampagne hoort ook een website waarbij Domino's de versheid en de herkomst van de tomaten benadrukt. "Onze verse tomaten komen uit Nederland en gaan binnen 48 uur from field to plate. Onze winkels worden dus bevoorraad met groenten die 48 uur geleden nog geplukt moesten worden", schrijven ze. "De samenwerking tussen de verwerkende partij en Domino's is hierin ook goed", bevestigt Hans. En ook de eigenschappen van de tomaten krijgen extra aandacht. "Onze tomaten zijn special voor ons product geteeld om nog meer smaak, vlees en textuur te hebben op de pizza. Ze hebben zelfs een speciale, gepaste naam gekregen hiervoor: "Intense" staat er te lezen.



Gemene deler in de markt
Hans ziet dit ook kansen om het contact naar een nieuwe sector te openen. "Voor ons als veredelaar is het van enorm belang om in te kunnen spelen op de markt. Daarom horen we graag hoe we de rassen kunnen verbeteren zodat het proces van verwerken eenvoudiger wordt. Willen ze bijvoorbeeld langere tomaten, zodat je in verhouding per kilo minder kontje en minder kop en dus minder afval hebt? Dan horen we dat ook graag. Zo kunnen we de gemene deler uit de markt halen en onze rassen daaruit verder ontwikkelen."
 
 
Voor meer informatie:
Hans Driessen
Bayer
Napoleonsweg 152
6083 AB Nunhem
Tel: +31 475 599 130
hans.driessen@bayer.com
www.bayer.com
Publicatiedatum: