Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Canadese komkommers uit Ontario populair op Aziatische markt

Komkommers uit Ontario zijn populair in Azië. Dankzij de recente marktgang naar Hong Kong en China plukken de Canadese bedrijven de vruchten (of eigenlijk komkommers) van deze nieuwe markt. 

Door de populariteit van in kassen geteelde komkommers op de Aziatische markt hebben bedrijven in Ontario hun teelt kunnen uitbreiden. Dit heeft voor meer banen en een extra investering in de lokale voedingssector gezorgd. 

De coöperatie van kasgroententelers in Ontario (OGVG) heeft Azië dan ook aangewezen als doelmarkt om de afzet van komkommers verder uit te breiden.



De recente economische uitbreiding in combinatie met de beperkte teelt van komkommers in Azië brachten telers uit Ontario op het idee om hun markt uit te breiden naar Azië. De marktgang naar Azië vond plaats in 2014 en 2015 en telers plukken hier nu de vruchten van.

"We zijn nu bezig met een proef waarbij we komkommers uit Ontario naar geselecteerde Aziatische markten exporteren," zegt Jacquie Trombley, medewerker marktbetrekkingen bij OGVG. "Het succes van deze proef zal leiden tot wekelijkse verzendingen. Telers in Ontario zijn zeer trots op het succes van dit project."
Bovendien kunnen de verse komkommers binnen 2 tot 3 dagen na het plukken al in Azië geleverd worden. 

De kasgroententeelt in Ontario is brengt meer dan $820 miljoen (€555 miljoen) op dankzij de verkoop van tomaten, paprika's en komkommers. Daarnaast zorgt de sector voor ongeveer 13.000 banen. De coöperatie van telers in Ontario is gericht op het verder uitbreiden van de markt om voor economische groei te zorgen en om meer banen in Ontario te creëren. 

Trombley geeft toe dat logistiek en reguleringen de grootste uitdagingen zijn wat betreft het leveren van de komkommers aan de Aziatische markt. Een ander probleem was om Aziatische consumenten ervan te overtuigen dat Canadese telers het gehele jaar door komkommers kunnen telen. 

Dit is begrijpelijk: het Canadese klimaat staat immers niet toe dat komkommers in de winter in de opengrond geteeld kunnen worden. In de kas kunnen telers in Ontario echter het hele jaar door de meest verse en smakelijke groenten telen. 

In 2015 was de OGVG gastheer bij een evenement van kassentelers uit Ontario in Hong Kong. Tijdens dit evenement konden Aziatische kopers de groenten met eigen ogen zien. 

"Komkommers uit Ontario zien er anders uit dan Aziatische consumenten gewend zijn, omdat we verschillende rassen telen. Daarom hebben we zelf een evenement opgezet om alle variëteiten aan het publiek te presenteren," zegt Trombley.

De eerste marktontwikkelingsprojecten werden gedeeltelijk gefinancierd door Growing Forward 2. Dit project was de eerste stap om de export van kasgroenten uit te breiden naar Azië. 

Trombley: "De Aziatische markt is een belangrijke factor voor de toekomst van de kasgroentensector in Ontario. We plukken nu de vruchten van ons harde werk en we kijken uit naar aan gaan van meer nieuwe zakenrelaties, uitbreiding van de export en natuurlijk het telen van nog meer komkommers." 
Publicatiedatum: