Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumenten­onderzoek 2017 Deloitte

Groentenafdeling krijgt cijfer 7,69

In het Consumentenonderzoek van Deloitte worden ontwikkelingen in consumentengedrag op het gebied van betaalgedrag, assortimentskeuzes, online bestellingen, prijsontwikkeling en branchevervaging aan het licht gebracht.
Branchegroep Retail
In opdracht van Deloitte voert Flycatcher jaarlijks een onderzoek uit, met als doel inzicht te verkrijgen in de consumententrends in de supermarkt. Dit jaar hebben in totaal 2.250 respondenten van 18 jaar en ouder die regelmatig een supermarkt bezoeken aan het onderzoek deelgenomen. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

Gemiddeld wordt de supermarkt 2 à 3 keer per week bezocht, waarbij 91% uitsluitend een fysieke supermarkt bezoekt, 0,5% de boodschappen alleen online doet bij een websupermarkt en ruim 8% beide mogelijkheden, fysiek en online, gebruikt.

44% vindt het boodschappen doen in een fysieke supermarkt (heel) leuk, voor een online supermarkt geldt dit voor 25%. De fysieke supermarkt wordt op alle aspecten hoger gewaardeerd en ook de tevredenheid over alle onderkende aspecten bij het online bestellen van boodschappen is gestegen.



Deloitte vroeg de consumenten ook een rapportcijfer te geven. Voor de groentenafdeling was dat een 7,69. Hoger dan vorig jaar. 

Oriëntatie
De folder met aanbiedingen wordt altijd of vaak gebruikt door 55% van de consumenten, voor de wekelijkse boodschappen. Voor een derde van de respondenten (34%) is een aantrekkelijke aanbieding uit een weekfolder zelden of nooit aanleiding om een andere supermarkt te bezoeken.

Zelfscannen
De mogelijkheid tot zelfscannen wordt vaker aangeboden, inmiddels heeft 61% van de respondenten deze mogelijkheid. Het gebruik van zelfscannen door de consument is stabiel, indien het wordt aangeboden, gebruikt 62% deze mogelijkheid.

Primaire, secundaire en tertiaire supermarkt
Het is duidelijk merkbaar dat de crisis voorbij is. Het aantal respondenten dat geen secundaire of tertiaire supermarkt heeft stijgt naar respectievelijk 10,8% en 41,6% (6,9% en 36,1% in juni 2016).

Assortiment
Voor een derde (31%) van de respondenten is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt niet (meer) te bezoeken. Aldi en Lidl zijn de meest genoemde supermarkten waar men niet meer heen gaat vanwege het assortiment. Voor 49% is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt juist vaker te bezoeken. Supermarkten die vanwege het assortiment vaker bezocht worden, zijn vooral Albert Heijn, Lidl en Jumbo.
Nadere vragen zijn gesteld over eiwit verrijkte producten, waaraan 8% van de consumenten behoefte heeft, ready-to-eat producten en insecten.

Branchevervaging
Ongeveer 74% koopt gemiddeld voor bijna € 38 per maand levensmiddelen bij een andere locatie dan een supermarkt, vooral op de markt, bij HEMA en bij Action. Ook worden levensmiddelen gekocht bij speciaalzaken, groothandel, drogisterijen en biologische supermarkten. De belangrijkste reden om levensmiddelen op een andere plek te kopen dan in de supermarkt is vanwege de prijs (40%), de kwaliteit (38%) en assortiment/product niet beschikbaar in de supermarkt (38%).

Online
Momenteel maakt 9% van de gevraagde consumenten wel eens gebruik van een online bestelservice. Gemiddeld wordt er zo'n 3 keer per maand gebruik van gemaakt met een gemiddeld bedrag van bijna
€ 65 per online bestelling.

Online
De belangrijkste redenen om geen gebruik te maken van een online bestelservice zijn een supermarkt dicht bij huis, de producten eerst willen bekijken of vasthouden voor koop, winkelen in een gewone supermarkt is leuker, dit heeft meer beleving en liever geen extra kosten betalen voor de verzending. 17% van de consumenten zegt van plan te zijn om in de toekomst online te gaan kopen als de eigen supermarkt dit aanbiedt. In 2017 is 13% van de respondenten van plan om in de toekomst online levensmiddelen te bestellen bij een andere supermarkt als de huidige supermarkt dit niet aanbiedt.

Een ruime meerderheid (74%) zou de bestelde producten het liefst thuis laten bezorgen. De voorkeur voor het zelf afhalen van de boodschappen bij de supermarkt blijft gelijk ten opzichte van vorig jaar (11%). Gemiddeld is men bereid maximaal 9 minuten te reizen om de boodschappen af te halen. Voor het zelf afhalen is slechts 22% bereid extra te betalen (gemiddeld € 3,12), voor het laten bezorgen is 58% bereid extra te betalen (gemiddeld € 3,75).

24% van de consumenten gebruikt wel eens een app van de supermarkt, met name om aanbiedingen te zoeken, openingstijden op te zoeken, een boodschappenlijstje te maken alsmede prijzen en recepten op te zoeken.

Klik hier voor het volledige rapport

Bron: Deloitte
Publicatiedatum: