Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ook biologische producten stijgen met bijna een kwart

Delhaize: sterkste groei vegetarisch assortiment in drie jaar

Naar aanleiding van de Wereld Vegetarisme Dag op zondag 1 oktober stelt Delhaize de steeds stijgende vraag naar vegetarische producten in haar winkels vast. Met een honderdtal producten in haar vegetarisch assortiment kent Delhaize dit jaar nog een nieuwe verkoopstijging. Tot op heden spreekt men van bijna 10 procent stijging in deze categorie. Sinds januari 2017 zijn er 11 nieuwe producten in onze winkelrekken verschenen. Tenslotte merkt Delhaize dat de liefhebbers van haar assortiment vegetarische producten steeds vaker voor de bio-opties kiezen. De groei van dit specifieke segment bedraagt 24 procent.

Vegetariërs
Vegetariërs zijn niet meer de enigen die voor vegetarische producten kiezen, want vandaag worden hun rangen versterkt door de zogenaamde "flexitariërs". Deze laatste groep kiest ervoor om meerdere keren per week geen vlees of vis te eten. Samen vormen ze 20% van de Belgische bevolking.

De consumptiegewoonten van flexitariërs en vegetariërs zijn redelijk verschillend. De meeste flexitariërs vervangen vlees of vis door plantaardige eiwitten (granenburger, balletjes, veggie charcuterie). Ze zijn ook heel gevoelig voor innovatie en lokale producten en vertegenwoordigen ongeveer 80 procent van de kopers in de afdeling vegetarische producten.

Ontwikkeling
Vegetariërs (20 procent van de kopers van de afdeling) zijn liefhebbers van gezonde, lokale en seizoensgebonden producten. Ze koken vaak met basisproducten zoals tofu, tempeh, seitan, granen, groenten en peulvruchten. Over het algemeen neigen zij sterk naar veganisme. De verkoop van 100 procent veganistische producten (zonder ingrediënten van dierlijke afkomst) is dan ook met 20 procent gestegen. Deze tendens vraagt dan ook dat Delhaize nieuwe producten ontwikkelt.

Naar aanleiding van een grote uitbreiding van haar gamma vegetarische producten in 2012 spant Delhaize zich elk jaar opnieuw in om dit assortiment uit te breiden en aan vegetariërs; veganisten en flexitariërs een steeds gevarieerdere keuze aan te bieden. Het vegetarische assortiment bestaat uit een honderdtal producten waaronder een dertigtal 100 procent veganistische producten en een dertigtal bioproducten.

Van de 11 nieuwe producten die dit jaar verschenen, stelt Delhaize er drie voor die zowel voor flexitariërs als voor vegetariërs en veganisten passen (voor twee van hen).

Bron: Delhaize
Publicatiedatum: