Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alain Tulpin, Flanders Cargo Alliance

"Ons transportplatform maakt een vuist tegen de grote jongens"

Tholen - Acht Vlaamse bedrijven in de buurt van het Belgische Oostende bundelen sinds april 2017 hun krachten om samen sterker te staan tegenover de grote transporteurs. Het platform houdt zich met transport, opslag en logistiek voor zowel wegverkeer, luchtverkeer als over het water. Allerlei goederen, waaronder groenten en fruit, transporteert de groep over heel de wereld. In april besloten zij hun naam te veranderen in Flanders Cargo Alliance om een vuist te maken tegen de grotere transporteurs.
 
Krachten bundelen
Aan het hoofd van de organisatie staat Alain Tulpin, ook bekend van Tulpin Group en onderdeel van Flanders Cargo Alliance. Hij is niet te spreken over de oneerlijke concurrentie en de oneerlijke verdeling van financiële steun in de transportsector. "Vorig jaar geleden kreeg het vliegveld van Brussel geld van de Vlaamse overheid voor de ontwikkeling van de vracht op de luchthaven, maar wij in Oostende kregen niets", zegt de directeur van de groep. "Wij willen een antwoord zijn tegenover de grote jongens. Het is natuurlijk raar dat het vliegveld van Brussel wel steun krijgt en dat van Oostende niet. De bedrijven van ons die zich bundelen, zitten in de buurt van Oostende, Oudenburg en Zeebrugge. Het is niet alleen slim om een antwoord te hebben tegen de grote bedrijven, het is ook noodzakelijk. De bloemenwereld is al door de grote jongens kapot gemaakt. Op sommige plaatsen is dit ook het geval in de AGF-sector. In Frankfurt heeft Lufthansa dat bijvoorbeeld al gedaan. Daar moet je waakzaam tegen zijn."


Het kantoor van Flanders Cargo Alliance, met inzet foto van directeur Alain Tulpin.

Meer controles
Een van de zaken waar Alain niet over te spreken is, is de gang van zaken op een luchthaven zoals die van het Duitse Frankfurt. Volgens de directeur van de groep worden de grote partijen anders behandeld dan de kleinere bedrijven zoals die onder Flanders Cargo Alliance vallen. "Met Tulpin heb ik het meegemaakt toen ik aardbeien vanuit Egypte invloog naar Frankfurt", vertelt hij. "Lufthansa transporteerde hetzelfde als wij deden, alleen in een grotere hoeveelheid. Lufthansa deed 22 partijen aardbeien, ik had er acht. Toch werd ik drie keer gecontroleerd door het Duitse NVWA op pesticides (frequentie VO669 1 zending op 10) en zij niet. Ik werd dus meer gecontroleerd, waardoor ik meer vertraging opliep. Dat is natuurlijk oneerlijk. Via-via hoorde ik dat er in Egypte gezegd werd dat de organisatie 'alleen nog van die Tulpin af moest'. Dat geeft al aan hoe de grote spelers het aanpakken."
 
Oude garde
Volgens Alain zijn het niet alleen de grote spelers met veel macht die de kleinere organisaties tegenwerken. Volgens de directeur ligt het ook aan de douane, waar verschil zit tussen de nieuwe lichting van de douane en de oude garde. "De benadering van de douane is tegenwoordig totaal anders", zegt hij. "Vroeger was het zo dat iemand stapsgewijs hoger in rang kwam. Nu is het zo dat iemand gelijk begint in een hoge rang omdat hij gestudeerd heeft, maar nog helemaal geen ervaring heeft. Vaak doen zij het precies volgens het boekje en hebben nog geen inlevingsvermogen."
 
Als voorbeeld geeft Alain een voorval met de Nederlandse NVWA, waar volgens hem hetzelfde aan de hand is. "Het kan dan zo zijn dat er monster wordt genomen van een partij aardbeien op vrijdagmiddag. Dan gaat daar een weekend overeen en pas maandag worden de aardbeien dan getest. Woensdag wordt het dan waarschijnlijk weer vrijgegeven. Dan moet je er niet van staan te kijken dat de aardbeien onverkoopbaar zijn geworden. Dat is dat stukje inlevingsvermogen wat ik tegenwoordig mis. Er komen steeds meer diensten en regels die komen controleren, maar los van elkaar opereren, waardoor wij er last van hebben."
 
Fruit benaderen
De overkoepelende organisatie is actief van het Midden-Oosten tot in Afrika. In Azië zijn zij echter niet actief. "Het is in Azië heel lastig om in te burgeren", vertelt Alain. "China koopt bijna alles op in de regio, waardoor er eigenlijk geen vraag naar onze producten is in Azië. Of wij nu in Azië actief zijn of niet, waar ik ook lever: ik benader fruit vanuit het fruit. Het begint dat fruit altijd op tijd moet zijn, omdat je te maken hebt met verse producten. Daar onderscheiden wij ons in, dat komt mede omdat wij kleine en middelgrote bedrijven onder onze organisatie Flanders Cargo Alliance hebben. Dat is ons voordeel."

Voor meer informatie:
Flanders Cargo Alliance
Nieuwpoortsesteenweg 887/bus33
8400 Oostende (België)
T: +32 475 42 99 76