Duitsers eten meer vers dan Fransen
41 procent van de Duitse consumenten gaf aan dat zij tegenwoordig meer vers eten dan vijf jaar geleden. In Frankrijk zegt dat slechts één op de drie mensen dit (34 procent). In beide landen zijn vooral vrouwen (46 procent) en jonge mensen (64 procent van de personen jonger dan 35 jaar) positief ingesteld als het gaat over de consumptie van vers.
De redenen daarvoor zijn in beide landen verschillend. In Frankrijk wil meer dan de helft van de ondervraagden gezonder eten (53 procent), gevolgd door de wens om de consumptie van verwerkte producten te reduceren (45 procent). In Duitsland geeft één op de vijf personen aan dat zij iets goed voor zichzelf willen doen (20 procent). Eén derde van de Duitse consumenten (34 procent) noemt koken als motief voor de gestegen consumptie van verse levensmiddelen. Circa 15 procent koopt meer vers wanneer deze bij een winkel in de buurt in de aanbieding zijn.
Fransen geven meer uit, zijn echter ontevreden over de prijs/kwaliteitsverhouding
Terwijl de Duitsers weliswaar meer vers kopen, geven de Fransen er meer geld aan uit. Duitsers geven gemiddeld 131 euro uit, terwijl Fransen gemiddeld 182 euro betalen. Ondanks of misschien vanwege de hogere uitgaven voelen de Fransen zich bij de prijzen bedrogen. Bij vlees bijvoorbeeld denkt 68 procent dat ze teveel betalen. Duitse consumenten zijn daarentegen over het algemeen tevreden over de prijs/kwaliteitsverhouding op de versafdeling. Meer dan de helft van hen (56 procent) vindt de prijs van vlees precies goed.