Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Perle du Nord start witlofseizoen 2017-2018
De Noord-Franse witloofspecialist Perle du Nord heeft zijn rapport over 2016-2017 gepresenteerd evenals de doelen voor het komende jaar. Het merk, met 140 witloftelers en 6 telersverenigingen, heeft een marktaandeel van 52% binnen de voorverpakte sector en neemt dan ook een leidende positie op de Franse witlofmarkt in.
Directeur Patrick Petitpas legt uit dat de productie dit jaar 7% is gedaald vanwege een tekort aan witlofwortels als gevolg van het slechte weer. Hij laat eveneens weten dat de afzet met 2% daalde. "We zijn er echter in geslaagd het beste eruit te halen dankzij de hogere prijzen ten opzichte van voorgaande jaren (+10% ten opzichte van vorig jaar)."
Volgens Kantar Worldpanel consumeert driekwart van de huishoudens jaarlijks gemiddeld 6,7 kilo witlof (+1,1% van het aantal kopers). De Franse witlofmarkt vertegenwoordigt vandaag de dag 140 miljoen ton (exclusief verwerking en export). Vijftien jaar geleden was dit nog 200 miljoen ton. Vincent Decool, salesmanager van Perle du Nord legt uit dat het bedrijf niet verwacht dat de consumptie de komende jaren verder zal groeien. "We willen dit consumptieniveau echter graag behouden," laat hij weten. Hij vertelt bovendien dat verpakte witlof steeds populairder wordt op de markt. "Een aantal jaren geleden bestond de afzet van witlof voor 80% uit kiloverkoop. Tegenwoordig ligt dit percentage op 40%. De afzet van kleinverpakkingen groeide het sterkst."
Patrick Petitpas legt uit dat het merk de 'kant-en-klaar' markt wil ontwikkelen (bijvoorbeeld met witlof voor ovenschotels, salades, soepen) en die voor verschillende kwaliteitscategorieën (premium-lijnen) om aan de wensen van de consument te kunnen blijven beantwoorden.