Dé website voor de Nederlandse groententeelt



Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende tuinders

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Opleiding Risicomanagement voor Limburgse tuinbouwsector

Georganiseerd door Stichting CORMEC, ondersteund door de provincie Limburg, de LLTB en in samenwerking met agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen start op 10 januari 2018 de opleiding Risicomanagement voor de tuinbouwsector (bedekte en open teelten). Het is een praktische op maat gemaakte cursus voor tuinbouwers waarin u leert hoe u uw bedrijfsresultaat kunt verbeteren.
De cursus is opgezet door Joost Pennings, professor marketing en financiŽn aan de Universiteit van Maastricht en professor goederentermijnmarkten aan de Wageningen Universiteit. Daarnaast heeft hij samen met zijn ouders een akkerbouwbedrijf en staat hij regelmatig met zijn laarzen in de Limburgse lŲss.



Een van de vele beschikbare strategieŽn voor inkomensverbetering is bijvoorbeeld het (gedeeltelijk) afdekken van prijsrisico's via de termijnmarkt, waarbij het zelfs mogelijk is om winstmarges vast te zetten door middel van het vastzetten van in Ė en verkoopprijzen. Alleen al het verkrijgen van inzicht in de termijnmarkten geeft een indicatie over de te verwachten prijzen. Er worden momenteel nieuwe contractvormen en instrumenten ontwikkeld voor de groenten/tuinbouw (glas)- en fruitsector.

Tevens wordt er ingezet op innovatie en marktoriŽntatie. Deze laatste heeft te maken met hoe men de markt beter kan 'lezen 'om zodoende  een hoger rendement te halen. Een voorbeeld: de markt kan de eindconsument zijn, maar ook de directe afnemers (of toeleveranciers). Hoe kunnen we beter in spelen op de vraag? Dit heeft niet alleen te maken met ras of type product, maar ook dat de teler zorgt voor zaken als "just-in-time delivery" omdat hij/zij bijvoorbeeld een goede opslagloods heeft gebouwd en precies op tijd kan leveren op het moment dat de afnemer dat vraagt.

MarktoriŽntatie genereert tevens vaak innovatie. De teler ziet bijvoorbeeld dat er vraag is naar bepaalde verwerkte groenten (marktoriŽntatie) en gaat over tot het zelf verwerken en vermarkten (innovatie) en weet dit lokaal inclusief eigen bedrijfsmerk af te zetten. Dit is een voorbeeld aan de verkoopkant, maar geldt evenzeer aan de kostenkant, bijvoorbeeld het samen inkopen van producten om gebruik te maken van schaalvoordelen.

In deze op maat gemaakte cursus voor tuinbouwers wordt uitgelegd hoe telers hierop kunnen inspelen. Ook worden er concrete instrumenten ontwikkeld in de cursus die de teler direct op zijn bedrijf kan gebruiken. De cursus bestaat uit zeven bijeenkomsten op 10/1/2018, 17/1, 24/1, 31/1, 7/2, 14/2 en 21/2 en vindt plaats in het Landbouwhuis te Roermond. Elke bijeenkomst is van 13.00 uur tot 16.00 uur.

U kunt zich opgeven door een e-mail te sturen naar info@cormec.eu met contactgegevens (NAWT). Lidmaatschap LLTB is niet vereist. Als u een keer niet kunt, is dat niet erg. Er wordt een symbolische bijdrage gevraagd van Ä 175,00 voor de gehele cursus.

Voor vragen over de cursus kunt u altijd contact opnemen met Jean-Louis Stassen (tel. 06 Ė 11523697) of Jan Geelen (tel. 06 Ė 20607090, jan@geelen-consultancy.nl).

Er kunnen maximaal 25 tuinbouwers (bedekte en open teelten) deelnemen aan de cursus. Een soortgelijke cursus wordt ook gegeven aan fruittelers (zelfde data, alleen van 9.30 uur tot 12.30 uur).

Voor meer informatie:
cormec.eu/cursus-risicomanagement.html

Publicatiedatum: 13-9-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: