Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Deepsea containerschepen lossen nu direct bij terminal BNFW

"Van schip naar truck in minder dan een uur"

Tholen - Aan de terminal van Belgian New Fruit Wharf meren deepsea containerschepen direct aan de koelloodsen af. Nu zijn dat reeds de containerlijndiensten van Hamburg Süd, Maersk Line, CMA-CGM en Seatrade met veel reeferlading. "In de meeste havens moeten de containers eerst gelost worden op een grote containerterminal en overgeladen worden op een barge of truck, maar dat is bij BNFW niet meer nodig. We zijn niet meer afhankelijk van derden en hebben geen last van congestie. Dit zorgt voor een enorme tijdswinst van ongeveer één dag en in vergelijking met andere havens soms meer gezien de mogelijke selectie voor scanning", vertelt Johan Claes van BNFW.



Alles onder één dak
Hij geeft aan dat ze alles in huis hebben om de producten zo snel mogelijk te verwerken. "De schepen lopen aan pal naast onze koelfaciliteiten. De containers kunnen meteen worden gelost aan de kade en de koudeketen wordt hierdoor niet onderbroken. Daarna kunnen ze worden behandeld en gecontroleerd door onze QC teams, het FAVV en de douane. Als laatste kunnen ze op de vrachtwagen/wagon gezet worden. In minder dan een uur kunnen producten van onze klanten van het schip in de truck zitten. Wij waarborgen de kwaliteit van het volledige proces. En dat alles onder één dak." Johan stelt dat het belangrijk is om ook echt te bieden wat er beloofd wordt. Als wij vertellen dat de coldstore meteen naast de kade ligt, is dat ook zo. Daarnaast kunnen we zelfs de paletten fruit binnen in de loods meteen in een trein op het spoor zetten. Het spoor loopt namelijk door ons gebouw. Dichterbij kan niet. BNFW heeft alles in eigen hand, van de lossing van de containers van het schip tot het laden op vrachtwagen of spoor. Wij werken niet met derden die potentieel een zwakke schakel kunnen zijn."



Snelheid door automatisatie
Volgens Johan zijn snelheid, betrouwbaarheid én kosten belangrijker dan ooit. "Wij hebben veel geïnvesteerd in volautomatische warehouses, de robots maken geen fouten, werken snel, nemen geen pauze en gaan voorzichtig om met de waardevolle goederen van onze klanten. Daardoor kunnen we ook besparen op loonkosten zodat wij competitief kunnen blijven. Bij bijna alle containerterminals zijn er vertragingen voor trucks en barges, dit omdat ze overbelast zijn, dit alles wordt bij ons vermeden. Zijn we altijd de goedkoopste? Op het eerste gezicht mogelijk niet maar in 'total cost' zeker wel".


De situatie bij BNFW in Antwerpen.

Meer fruit
Er worden jaarlijks zo'n 4 miljoen ton bananen naar Europa verzonden, waarvan 1,5 miljoen ton de haven van Antwerpen binnenkomen. "We hebben een zeer sterk jaar gehad. Dit jaar werd een nieuw 'bananencontract' getekend tussen CMA-CGM en FAI, partner van Greenyard. Dit gaat met name om bananen uit Suriname." Johan verwacht dat er de komende jaren meer fruit zal worden gelost bij BNFW door deze voordelen. "We merken dat we vaker de 'first port of call' worden, met name voor producten als bananen en ananas uit Centraal Amerika. Rotterdam is trouwens ook nog steeds een zeer belangrijke fruithaven, vooral Chili en Zuid-Afrika gaan eerder met hun producten naar Rotterdam."

SEA-invest heeft naast locaties in Antwerpen en Rotterdam ook koelloodsen in Zeebrugge, Hamburg en vier in Zuid-Afrika.

Voor meer informatie:
Johan Claes
BNFW
SEA-invest nv
tel: +32 3 543 65 84
johan.claes@sea-invest.com
www.sea-invest.com