Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verslag Anneke Ammerlaan rondje Engelse supermarkten

Aldi met minigroenten en groentenspaghetti

Voor de Engelsen is kopen bij Aldi trendy. Verbaasd? Dat ben je niet meer als je het verslag van trendwatcher Anneke Ammerlaan leest over haar rondje Engelse supermarkten. Een Aldi in de buurt van Birmingham: op maandagochtend 10 uur is deze winkel door een ringetje te halen. Een frisse, schone uitstraling, volle schappen en echt verse groenten en fruit, een best een breed assortiment en soms zelfs trendy assortiment, zoals in minigroenten en groentenspaghetti. Aldi maakt hier zijn titel als beste supermarkt in groenten meer dan waar.



Dat de Engelse consument dat ook vindt, was duidelijk te merken aan de drukte in de winkel. In tegenstelling tot de klassieke Engelse supermarkten die we deze maandagochtend bezochten. Ik wil niet supernegatief zijn, maar de Tesco's, Sainsbury's, Morrisons en Asda's op deze dag waren toch wel deprimerend. Slordige winkels, veel gaten in de schappen en een slechte kwaliteit in vers. Vaak tweede klasse producten en niet zelden rotte spullen in het schap. Dit kwamen we zowel in winkels in de armere buitenwijken van Birmingham als in de supermarkten in de chique regio 'the Cotswolds' tegen. Totaal geen vernieuwing of verandering.

Het is duidelijk dat de Engelse supermarkten in een prijzenoorlog verwikkeld zijn. Die speelt zich ook zeer sterk af in het schap. Met grote felgekleurde stickers op grote zakken basisgroenten wordt de uitstraling in schap in die traditionele supermarkt er niet verser op.



Niet bij Aldi. De prijzen staan gewoon op stickers op het schap. En hun aanbiedingen? Dat lijkt eerst even zoeken. Op de poster zie je het product in een culinaire setting, waar je direct in wilt bijten. En totaal geen verpakking. De pay-off 'while stock lasts' maakt het nog eens extra aantrekkelijk.

Fascinerend hoe Aldi zijn plaats in het Engelse supermarkt landschap verovert. De lage prijzen zijn gewoon een feit; dat weet iedereen, daar hoeft Aldi niet eens over te communiceren. Maar Aldi communiceert juist wel over lekker en gezond eten en daar zet het ook sporters voor in. En met een spot-on assortiment. De echte trendy producten, ook kant-en-klaar en vega, liggen er gewoon. Het grootste pluspunt is de overzichtelijkheid van assortiment. Waar je je in de andere supermarkten door heel veel producten heen moet werken voor je bij jouw keuze bent, vind je bij Aldi alles op de heel eenvoudige route door de winkel.

Wat prijs betreft liggen Lidl en Aldi ook in de VK naast elkaar. De winkel van Lidl ziet er met een prachtig aanbod vlees net iets moderner uit. En hier en daar speelt Lidl goed in op trends, zoals minifruit en minigroenten voor lunchboxen. Toch was er bij Lidl maar één kassa open en bij Aldi alle zes.

Aldi in Engeland is Aldi Süd, dat altijd al moderner en meer bij de tijd is geweest dan Aldi Nord. Is wat ik hier van Aldi Süd zie, een voorbode van wat Aldi Nord in Nederland nog gaat doen? Zo ja, dan wordt het nog spannend.

Voor meer informatie:
www.annekeammerlaan.nl

Publicatiedatum: