Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Binnen tien jaar wordt de containermarkt gedomineerd door zes rederijen"

Maersk directeur Soren Skou's voorspelling dat de containermarkt binnen tien jaar gedomineerd wordt door zes rederijen, lijkt niet ver bezijden de waarheid te zijn. De laatste maanden hebben er meerdere fusies binnen de sector plaatsgevonden, zoals de recente overname van OOCL door Cosco voor de som van €5,3 miljard. 

Deze transactie tussen de Chinezen en Koreanen is niet de enige. Maersk Line staat namelijk op het punt om de aankoop van Hamburg Süd af te ronden en CMA wacht op het afronden van de aankoop van het Braziliaanse Mercosul Line, dat momenteel toebehoort aan Maersk. Wanneer men dan ook nog de fusie van het Japanse Ocean Network Express (ONE) hierbij optelt dan blijven er slechts 12 containerbedrijven over met een marktaandeel van ongeveer 1%. 

De grenzen aan samenvoegingen
Het gevolg is dat niet alleen rederijen zoals Hyundia, Yang Ming en ZIM ten onder zullen gaan maar ook anderen de sector noodgedwongen de rug toe zullen keren. Hapag-Lloyd, Ocean Network Express en Evergreen bekleden momenteel respectievelijk de posities 5, 6 en 7 maar zal het werkelijk nog tien jaar duren voordat er nieuwe fusies plaatsvinden? 

De vorming van allianties is een andere vorm van samenwerking. Het biedt wel niet dezelfde voordelen als een fusie maar levert desondanks aanzienlijke schaalvoordelen op. Dankzij de samenwerking tussen de Ocean Alliance en THE Alliance is onlangs de meest grootschalige herschikking van containerschepen voltooid, terwijl M2 aanpassingen doet om Hyuandai en Hamburg Süd onder te brengen. 

De meeste routes naar Noord- en Zuid-Amerika merken vooralsnog weinig van deze allianties maar hier zou in 2018-2019 weleens verandering in kunnen komen. De aankoop van Hamburg Süd zou deze in gang kunnen zetten door af te wijken van regionale afspraken. De Azië-Mexico route waar CMA CGM, Cosco en Evergreen samenwerken, zal hier als eerste de gevolgen van ondervinden. 

Verandering
Er hangen de Latijns-Amerikaanse sector veranderingen boven het hoofd. Gezien de huidige omstandigheden hebben veel haventerminals problemen waardoor zij minder op de toekomst gefocust zijn. De mega-containerschepen zorgen voor hogere operationele kosten maar leveren geen grotere volumes op. Slechts weinig diensten hebben de condities in hun contracten aangepast wat geleid heeft tot lagere tarieven, en dit was in veel gevallen te voorkomen geweest. 

De goede vooruitzichten hebben tot een golf van investeringen geleid in havens en infrastructuur maar hebben een averechts effect gehad omdat er nu sprake is van overcapaciteit wat de tarieven nog verder drukt. 


Bron: mundomaritimo.cl
Publicatiedatum: