De biomarkt in Polen groeit de laatste jaren jaarlijks met 10% tot 20%. Deze ontwikkeling biedt de Spaanse sector mogelijk kansen, zo blijkt uit een onderzoek van het Spaanse Instituut voor Buitenlandse Handel (ICEX).
Het rapport meldt dat Polen, met een inwonertal van 38 miljoen, één van de grootste Europese markten is en dat het besteedbare inkomen er stijgt. Daarnaast groeit de belangstelling voor gezondheids- en lifestyletrends wat het land tot een doelmarkt voor de Spaanse sector maakt. De schrijvers van het rapport leggen uit dat de Poolse overheid de consumptie van bioproducten stimuleert en bovendien ontvangt het land EU-subsidies voor agrarische programma's voor de ontwikkeling van de biosector.
Hoewel de Poolse biosector nog in de kinderschoenen staat, zal deze zich gezien de hogere inkomens en toegenomen consumptie naar alle waarschijnlijkheid in rap tempo blijven ontwikkelen. Uit het rapport blijkt eveneens dat Poolse consumenten een sterke voorkeur hebben voor lokaal geteelde producten. Het land importeert momenteel citrus, bananen, tomaten en wijn. Volgens de schrijvers van het rapport zijn er duidelijke nichemarkten voor Mediterrane producten in het hogere marktsegment en de horeca.
Het rapport noemt de prijs als één van de bepalende factoren voor de afzet. Bioproducten worden echter steeds sterker geassocieerd met een gezonde levensstijl waardoor de Poolse consument bereid zal zijn er wat meer aan uit te geven. De vraag wordt eveneens bepaald door het gemak waarmee men producten kan kopen, zoals via speciaalzaken en onlineshops, en de toenemende aanwezigheid van biologische producten in supermarkten, waar speciale bio-afdelingen worden ingericht.