Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Te kleine afzetmarkt voor regionale voedselinitiatieven"

Er zijn veel initiatieven voor duurzame regionale voedselproductie in Nederland, maar helaas stranden veel van die initiatieven door een te kleine afzetmarkt. Ondernemers kunnen meer doen om hun afzetkansen te vergroten.

Opinieblad Vork laat in het artikel 'Zaadje op de rotsbodem' zien hoe lastig het is om duurzame voedselinitiatieven van de grond te tillen. In het artikel worden vier verschillende initiatieven onder de loep genomen.

Alle initiatiefnemers krijgen veel steun van sympathisanten, klanten of bondgenoten. Ook de overheid geeft soms steun in de vorm van subsidies. Toch blijkt het lastig de initiatieven op te schalen. Onderzoekers van Wageningen Economic Research spraken met de ondernemers. Uit de gesprekken bleek dat het vooral lastig is de klanten te bereiken. John van Leeuwen zoekt naar afzetmogelijkheden voor 700.000 kilo zeewier. En Puur Lokaal moest door door onvoldoende kapitaalbuffer en gebrek aan tijd sluiten.

'Hoe sympathiek, mediageniek of authentiek uiteenlopende voedselinitiatieven ook zijn,' schrijven de onderzoekers in Vork, 'ze bevinden zich aan de randen van de markt.' Willen ondernemers werken aan succes, dan zouden ze zich zich explicieter als voorbeelden van sociale innovatie moeten positioneren.

Bron: Groen Kennisnet
Publicatiedatum: