Scholieren krijgen les in kastechniek
Ron Meulblok, manager Service en Performance bij Bosman Van Zaal, geeft een gastles
Zelf aan de slag
De gastles werd gegeven door Ron Meulblok, manager Service en Performance bij Bosman Van Zaal. Zijn publiek: zo'n twintig derdeklassers van het vmbo. Meulblok hield zijn inleiding kort. Hij sprak niet langer dan vijf minuten en zette de leerlingen daarna direct aan het werk. "Als je een kas hebt met de volgende afmetingen, hoeveel water heb je dan nodig om de gewassen te besproeien? Hoe sterk moet de waterpomp zijn? Hoe dik de leidingen?"
Enthousiaste leerlingen
De leerlingen waren na afloop enthousiast over de gastles. "Ik vond het heel leuk om te zien hoe de sommen die we maken in het echt worden gebruikt", zegt een van hen. "En ook dat we zelf iets mochten doen. Ik denk ook dat iemand van een bedrijf veel meer kennis over de praktijk heeft dan de leraar. Die weet alleen wat hij heeft gelezen in een boek en hoe de koffieautomaat werkt", voegt de leerling er lachend aan toe.
Bedrijfsleven laten zien
"Gastlessen en bedrijfsbezoeken vormen een belangrijk onderdeel van het onderwijs", zegt Wim Winter, docent Techniek op de school. "Wij leiden de leerlingen op voor het bedrijfsleven. Dan moeten we ze het bedrijfsleven ook laten zien. Voor de lagere klassen geldt dat gastlessen en bedrijfsbezoeken leerlingen enthousiast kunnen maken voor techniek."
Tips en hulpmiddelen
Winter en Meulblok hebben de gastles goed voorbereid. "Dat is heel belangrijk", zegt Meulblok. "Nu wist ik bijvoorbeeld dat ik mijn verhaal kort moest houden en de leerlingen snel aan het werk moest zetten."
In de regio Amsterdam werkt Gastlessen, zó geregeld nauw samen met Masterplan Techniek. Alle scholen en bedrijven kunnen zich aanmelden via de website www.gastlessenzogeregeld.nu. Door een profiel aan te maken kan makkelijk en snel een match tot stand kan komen. Voor vragen, stuur een mail naar info@gastlessenzogeregeld.nu.