Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Groeiende vraag naar Turkse asperges
Nomad Food & Agricultural Company (NFAC) heeft geïnvesteerd in ultramoderne kassen waarmee het een Europese teeltcyclus van twee maanden kan nabootsen en een Aziatische van 6 tot 8 maanden. Het bedrijf teelt verschillende aspergerassen, waaronder Atlas, California en Apollo.
Volgens oprichter Arman Badur hebben asperges doorgaans een korte teeltcyclus maar door technologische aanpassingen kan het bedrijf deze cyclus verlengen zodat het ook buiten het seizoen asperges kan leveren."
Het bedrijf breidt momenteel uit hoewel Istanboel de belangrijkste markt blijft. "We hebben ons exportvolume naar de Nederlandse markt onlangs vergroot en we zijn net gestart met de export naar Koeweit en Duitsland."
Badur maakt zich niet al te druk over mogelijke concurrentie. Gezien de gunstige ligging van het bedrijf ten opzichte van zowel de Europese markt als die in het Midden-Oosten verwacht de producent geen concurrentie vanuit Zuid-Amerika, en dan met name Peru. "In Turkije verwachten we weinig concurrentie van importproducten nu onze regering de importheffingen heeft verhoogd, wat ons een concurrentievoordeel oplevert."
Op de lokale markt zijn de vooruitzichten voor asperges goed en de prijzen zijn 20% hoger dan die van vorig jaar. Eén kilo Atlas asperges, een lokaal ras, wordt momenteel verkocht voor €4,00 tot €5,00. De afzet verloopt eveneens vlotter dan vorig jaar ondanks het prijsverschil.
Badur legt uit dat asperges de komende jaren nog betere resultaten op zullen leveren als basisproduct. "Consumenten zijn gewend deze groente in het wild te zien groeien en zien maar zelden dat het product commercieel geteeld wordt. We hebben dan ook flink geïnvesteerd in onze marketing om de asperge te promoten."
"NFAC is vorig jaar gestart met de verkoop van 40 ton asperges en vermarkt inmiddels een volume van 180 ton. "We hopen volgend jaar zo'n 200 ton te verkopen. Het is gunstig dat de economische omstandigheden op veel van de markten in deze regio verbeterd zijn waardoor de consument in deze landen meer te besteden heeft."