Duitsland: tomatenteelt onder glas naar 337 ha.
De AMI heeft in het afgelopen jaar bijna 2.500 aanbiedingsacties met tomaten uit conventionele productie vastgesteld: iedere week dus bijna 50. Het aandeel aan Duitse tomaten in de reclame is duidelijk toegenomen. De groente behoort in de meeste Europese landen tot de categorie met de grootste omzet binnen de groenten- en fruitafdeling.
Met name kleine tomaten zijn bijzonder geliefd, hoewel deze meestal duurder zijn. De cherrytomaten komen ook in de winter steeds vaker uit Midden-Europa. Extra verlichting en verwarmen maken het mogelijk om de productieomstandigheden vrijwel volledig te controleren en een constante kwaliteit te telen. De tomaat is niet alleen qua consumptie, maar ook qua teelt onder glas de topgroente in Duitsland. In 2016 teelde men op 337 hectare van het totale kassenareaal (1.220 hectare) tomaten. Daarna werden veldsla, komkommer, paprika, kropsla en radijs het meest onder glas geteeld. In de verkoopranglijst stond de tomaat in 2016 eveneens op de eerste plaats, gevolgd door wortelen, uien en komkommers.