Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Klanten helpen bedrijfsvoering te optimaliseren”

Maersk deelt data reefers met klanten

Tholen – De data die Maersk Line verzameld met het Remote Container Management systeem (RCM) maakt de rederij ook inzichtelijk voor klanten. De rederij is al langere tijd bezig om het systeem op te zetten en de data te gebruiken. "Het is een uniek project waarbij onze klanten volledige transparantie en zichtbaarheid krijgen op de locatie van de container, maar ook de temperatuur en atmosfeer in de container," licht Anne Sophie Zerlang Karlsen, Global Head of Reefer Management, toe.

"Het is live data die onze klanten kunnen bekijken op een platform," vervolgt Anne Sophie. De techniek op zich is niet ingewikkeld. De volledige reefervloot, 270.000 containers, van de Deense rederij is uitgerust met het trackingsysteem. Het apparaat registreert onder andere de temperatuur, luchtvochtigheid en zuurstofgehalte in de container. De schepen van Maersk zijn uitgerust met een satellietverbinding, via die verbinding wordt de data elk half uur geüpload. Staat de container op land, dan gebruik het systeem het GSM-netwerk.

Live data
"Er is in de afgelopen jaren al best wat over geschreven, want het is natuurlijk niet iets waar we gisteren mee begonnen zijn." Het systeem is eerst intern getest om te leren hoe de data gebruikt kon worden om ook de bedrijfsprocessen te verbeteren. "We denken dat de datakwaliteit nu goed genoeg is om het platform open te stellen voor onze klanten." De data is in te zien via een online platform, waar verschillende analyses uitgevoerd kunnen worden.



Voor de reefercontainers die niet op één van de schepen van Maersk verscheept worden, maar bijvoorbeeld via een ander lid van de 2M alliantie. "Als bijvoorbeeld een container op een schip van MSC of op een feeder, dan wordt de data opgeslagen op het modem van de container. Als het op een netwerk komt op een terminal of een Maersk schip wordt de data geüpdatet. De klant heeft dan dus nog steeds volledig inzicht alleen niet live."

RMC voorkomt fouten
Het leerproces om de data goed te gebruiken was misschien wel een groter project dan de investering om de reefers uit te rusten met RCM. "Manual failure, bijvoorbeeld een fout in de temperatuurregeling, is het grootste leerproces geweest. We zijn nu in staat om te controleren of de container juist ingesteld wordt," vertelt Anne Sophie. Met het systeem konden dit jaar al 4.500 fouten opgemerkt worden. "Dat lijkt veel, maar helaas gebeuren deze dingen. Als je een half procent fouten hebt op ongeveer 1 miljoen containers die we jaarlijks verschepen, zijn dat grote aantallen. Voor ons was het belangrijk om onze fouten op te sporen en onze klanten een beter product te leveren."



Met het openstellen van de data voor klanten hoopt de rederij dat de klanten de data zullen gebruiken om hun bedrijfsproces te verbeteren. "We werken bijvoorbeeld met een aantal bananenbedrijven," vertelt Anne Sophie. Een kleine exporteur in Ecuador die twee containers per week verscheept heeft er belang bij dat de bananen in de juiste condities verscheept worden. Een multinational die 900 containers per week verscheept wil ook weten wat er mis gaat. De containers verzamelen een schat aan informatie. Als er een afwijking geconstateerd wordt zend RCM een alarm naar Maersk of de klant. Daardoor kan er direct ingegrepen worden. "Die handelaren kunnen nu zien of er iets mis is met de reefer of de atmosfeer in de container. De containers kunnen meteen apart gezet worden." De importeur kan ook besluiten om meer product in te kopen. "Dat is wat we hopen, dat onze klanten hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren."

Meer informatie:
Maersk Line
Anne Sophie Zerlang Karlsen
Esplanaden 50
1098 Copenhagen K
Denmark
+45 3363 3363
Anne.Sophie.Zerlang.Karlsen@maersk.com
www.maersk.com