Bayern: lokale levensmiddelen zijn trendy
Het onderzoek
De bevolkingsenquête 'Ernährung in Bayern' werd uitgevoerd door 'RIM Marktforschung'. Aan de enquête namen in totaal 1.010 personen deel. Ondervraagd werden volwassen personen (18 jaar en ouder) in privéhuishoudens in deelstaat Bayern met internetoegang. De enquête werd gehouden in de periode tussen 4 en 18 april 2017.
De hoofdresultaten
Het vertrouwen van de inwoners van Bayern in de eigen regio is hoog. 61% van de inwoners van Bayern gaf aan dat zij een groot vertrouwen hebben in levensmiddelen uit de eigen regio. 56% van de inwoners heeft vertrouwen in levensmiddelen uit deelstaat Bayern.
Consumenten uit Bayern willen echter ook informatie over de regionale herkomst. Zo let volgens de enquête 52% van hen altijd of meestal op der herkomst van vlees en worst. Bij onverpakt brood en onverpakte bakkerijproducten ligt dit percentage op 54% van de overvraagden. Bij verse groenten en vers fruit op 52% van de ondervraagden en bij melk en zuivelproducten op 51% van de ondervraagden. Bij andere levensmiddelen, zoals bijvoorbeeld convenience-producten, let slechts 25% van de inwoners van Bayern altijd of meestal op de regionale herkomst.
Hoofdbeslissingscriteria: houdbaarheidsdatum en ingrediënten
Of een levensmiddel gekocht wordt of niet is voor 79% van de ondervraagden afhankelijk van de minimale houdbaarheidsdatum. De helft van de Beierse bevolking let op de ingrediëntenlijst en betrekt deze in het beslissingsproces. De informatie hierover halen de meeste consumenten naar eigen zeggen uit de verpakkingsinformatie (82%).
Ongeveer iedere vijfde ondervraagde voelt zich momenteel uiterst goed c.q. zeer goed over de herkomst van levensmiddelen geïnformeerd. Ondervraagden die zichzelf als ongeïnformeerd inschatten, hebben over het algemeen weinig belangstelling in meer informatie. Bij de informatiewinning over de herkomst van levensmiddelen spelen digitale media volgens de enquête met 8% een kleine rol.