Paprika-export China officieel afgetrapt
In aanwezigheid van de distributeurs (Global Green Team, Levarht, The Greenery en Staay Food Group) en een Nederlandse teler werd met veel enthousiasme gereageerd op de Dutch Valley paprika's. De laatste ontwikkelingen, achtergronden, distributielocaties in China en verschillende bereidingswijzen ('live' tastings) passeerden de revue. Aan de journalisten ter plaatste werd een toelichting gegeven over de Nederlandse teeltmethoden, de toepassing van natuurlijke bestrijdingsmiddelen en de kracht van 'gecontroleerd produceren'.
Consul-Generaal Anneke Adema sprak over de samenwerking tussen de landen. "China en Nederland kunnen samenwerken op het gebied van distributie, kennis en technologie." Daarbij neemt voedselveiligheid een belangrijke rol in. "Het is uitermate belangrijk dat Chinese consumenten kunnen vertrouwen dat wat ze eten, niet schadelijk is voor hun gezondheid. Iets waar we in Nederland heel goed in zijn en wat we voor China kunnen betekenen."
De eerste
Nederland is het eerste land in de wereld dat paprika's exporteert naar China. Zowel Nederlandse producenten als exporteurs zien kansen in het land. De zes grootste Nederlandse producentenorganisaties richtten hiervoor recent gezamenlijk FVO China BV op. Dit bedrijf is gericht op de verkoop van alle voor China gecertificeerde paprika's. "Belangrijke elementen hierbij: nauwe samenwerking met een selecte groep exporteurs, ontwikkeling van een onderscheidend merk en een gezamenlijke aanpak in distributie en marketing", vertelt FVO-directeur Matthijs Jasperse. Ondanks dat er in China meer dan genoeg eigen paprika's worden geteeld, is er volgens hem zeker vraag naar de paprika's uit Nederland. "De innovatieve teeltmethoden, hoge voedselveiligheidsnormen, natuurlijke bestrijdingsmiddelen en high-end versgarantie maakt de Nederlandse paprika zeer aantrekkelijk."
Diverse verpakkingen paprika's onder Dutch Valley merk.
Dutch Valley merk
De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de ontwikkeling van het merk Dutch Valley. "Dat een merkstrategie de enige juiste is om voet aan de grond te zetten in China blijkt uit vele voorbeelden. Dutch Valley speelt in op Chinese consumenten die bereid zijn extra te betalen voor geïmporteerde producten van hoge kwaliteit met uitzonderlijk niveau qua versheid en veiligheid", aldus Matthijs. "Het merk Dutch Valley staat voor innovatie, variatie, hoge kwaliteit en exclusiviteit."
Chinezen leren eten
Voor Chinezen is het niet gebruikelijk paprika's rauw te eten. Ook kennen zij de oranje variant niet. De zoete variant paprika's zoals de oranje snack paprika, zoete puntpaprika en de rode, gele en oranje blok paprika's zijn ideaal om als snack of rauw te consumeren. Met de lancering en verdere uitrol van Dutch Valley is het een uitdaging om de Chinese consument te laten kennismaken met andere eetgewoonten dan ze gewend zijn.
Trotse retailers delen foto's van hun paprika uitstalling
Tastings
De komende tijd wordt daarom veel aandacht gegeven aan het educatieve stuk. "In winkels vinden tastings plaats, zodat de Chinese consument direct kennis kan maken met de Nederlandse paprika en de verschillende smaken / bereidingswijzen." Door middel van een QR code op de verpakking kunnen de Chinese consumenten meer informatie over de Dutch Valley paprika's krijgen. Op de website www.dutch-valley.eu zijn verschillende recepten te vinden en ook een filmpje hoe de Dutch Valley paprika geteeld wordt.
Voor meer informatie:
Dutch Valley
info@dutch-valley.eu
0031 6 224 338 99
Matthijs Jasperse