Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het is oppassen geblazen volgens Professor David Hughes:

"AGF-sector mist kansen die Big-Food bedrijven pakken"

Tholen - "Het is eigenlijk best moeilijk om niet enthousiast te zijn over groenten en fruit. Er is informatie beschikbaar over hoe gezond de producten zijn. Dat is ook bewezen. Iedereen heeft het tegenwoordig over superfoods. Groenten en fruit zijn een trend, steeds meer mensen zoeken natuurlijke producten. Consumenten weten wat goed voor ze is. Helaas volgt niet altijd actie op die kennis. Dat is de uitdaging voor de AGF-sector", vertelde Professor David Hughes van Imperial College tijdens het gezamenlijke evenement van Freshfel en Profel.

Waarschuwing

Hij waarschuwde dat andere grote spelers die niet afkomstig zijn uit de sector kansen grijpen die de AGF-sector nu mist. Big Food is in trouble en als we niet oppassen stelen ze onze kleding! We moeten kansen grijpen voordat het te laat is." Hij noemde verschillende voorbeelden zoals General Mills, Pepsico, Coca Cola en andere nieuwe innovatieve bedrijfjes zoals Farmhouse Culture of Bolthouse Farms. Zij introduceren nieuwe producten die gebaseerd zijn op groenten en fruit. De AGF-sector moet uitkijken, want dit soort bedrijven weten hoe ze de consument moeten bespelen. Zij zijn goed in wat ze doen. De AGF-sector is goed in het produceren, maar minder goed in het begrijpen van de consument. We moeten weten wat er speelt en inspelen op de trends!" Hij gaf aan dat er zeker ook AGF-bedrijven innoveren. "Neeem nu Florette, Dole en Zespri: zij spelen in op de salade-, snack- en gezondheidstrends. Een ander voorbeeld is Body&Brains uit Nederland, die in de 'berry-business' actief zijn en aangeven hoe goed deze producten zijn voor de 'brains'. De sector moet dit veel meer gaan doen. We moeten uitschreeuwen hoe goed groenten en fruit zijn!"



Groenten duur?

Hij geeft aan dat de perceptie van de consument is, dat groenten duur zijn. "Maar het is maar net hoe je het bekijkt. Voor een latte van Starbucks - die ze vaak aanschaffen - betalen mensen bijvoorbeeld evenveel als voor een bak met 500 gram abrikozen. Het is dus ook de manier waarop we het presenteren. We moeten communiceren dat groenten en fruit hartstikke betaalbaar zijn!"

Spiraalsnijders
David benoemde veel trends, waaronder boerenkool. "Kale, kale, kale. Het is overal waar je bent tegenwoordig. In snacks, in chips en als ingrediënt. Vroeger gaven ze het aan de koeien, tegenwoordig is het een trend. Ook andere groentenchipssoorten nemen toe in populariteit. Een voorbeeld van een leverancier is Nim's." Een andere trend die hem opviel waren de spiraalsnijders en spiraalgroenten. "Een mooie transformatie van de traditionele groenten. Consumenten zoeken tegenwoordig maaltijdoplossingen. We hebben een geschiedenis waarbij ons voedsel, ook groenten en fruit, een probleem creëerde. Nu moeten we met een oplossing komen."

Zachtfruit
Zachtfruit is helemaal hot in de UK. "Blauwe bessen, frambozen, rode bessen, aardbeien: mensen krijgen er niet genoeg van. Die markt is booming! In 2005 had zachtfruit ofwel fresh berries' een aandeel van 12% in het totale volume van AGF. In 2016, dus 11 jaar later, is dat 22%. Tegenwoordig wordt het bij sommige supermarkten al gezien als een apart segment. Dus ze hebben fruit én berries. Opvallend is dat jongvolwassenen helemaal niet zo veel zachtfruit kopen. Is die doelgroep wel voldoende benaderd?" Hij ziet dat veel bedrijven 'berries' gebruiken in advertenties, ook niet-AGF bedrijven. "Voor een ziektenkostenverzekering bijvoorbeeld of een datingsite voor veganistische mensen: www.veggieromance.com. Op die manieren raken 'berries' nog bekender!" Ook avocado is een product dat groeit. "De avocado is zeer populair en wordt op veel verschillende manieren gepresenteerd - van avocado sushi tot diepvries of mini-avocado's." De convenience trend gaan we volgens hem ook nog in meer producten zien. "Uien zijn tegenwoordig gesneden verkrijgbaar. Dat is trouwens logisch, wie snijdt er nu tegenwoordig nog een ui?

Half vlees, half groenten

Hij gaf aan dat er in bepaalde landen zoals Nederland veel vlees wordt gegeten. "In de UK is men erg actief om de vleesconsumptie te laten dalen. Zo heeft Tesco meatballs zonder vlees. Ook wordt ingespeeld op mensen die minder vlees willen eten, de flexitariërs. Debbie & Andrews, een vleesproducerend bedrijf introduceerde onlangs het vlees in Flexilicious, waarin ook groenten worden verwerkt. De 'gezondere worst' is geen 100% vlees meer wordt op een mooie manier gepresenteerd. Ook in MOR worsten worden groenten verwerkt. Asda introduceerde onlangs de Lean & Bean Mince, een mix waarbij vlees en groenten worden gecombineerd. Het verkoopt. Het verkoopt zeer goed!"

www.supermarketsinyourpocket.com