Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe organisatie ProVeg wil dierenconsumptie halveren

"AGF-sector heeft groeikansen bij flexitariërs"

Tholen - Als het gaat over veganisten of mensen die vegetarisch eten denken velen al snel dat die gezond en veel groenten en fruit eten. "Dat is niet helemaal het juiste beeld", vertelde Andreas Schneider tijdens een presentatie over ProVeg. "Ze eten met name veel vleesvervangers en dat hoeft niet perse gezond te zijn. Voor de AGF-sector liggen er wel veel kansen bij de flexitariërs. Deze groep eet bewust niet elke dag vlees. Zij zijn vaak ook erg gefocust op gezonde producten zoals groenten en fruit."


Matthias Rohra en Andreas Schneider van ProVeg tijdens hun presentatie

Impact eten vlees
Andreas Schneider en Matthias Rohra van ProVeg International lieten tijdens het gemeenschappelijke event van Freshfel en ProVeg op 20 juni een indrukwekkend filmpje zien van de impact van het eten van vlees op de aarde. Als dit zo doorgaat, zou het de wereld zelfs kunnen vernietigen. Dit is een nieuwe internationale organisatie die de wereldconsumptie van dieren met 50% wil laten dalen in 2040. Zij willen naar een wereld waar iedereen kiest voor lekker en gezond voedsel wat goed is voor alle mensen, dieren en de de wereld. "We zijn actief om mensen een meer plantaardig dieet te laten volgen. Daarnaast willen we consumenten onderwijzen, ook de scholen. We hebben ook al zaken bereikt: een producent van snoep heeft het gelatine gehalte gereduceerd. Je staat er soms van te kijken hoe veel producten er nog resten van dieren bevatten."



Flexitariërs

"De groep veganisten en vegetariërs groeit als is het percentage in verhouding met de totale bevolking nog klein. Het aantal restaurants voor die doelgroepen neemt toe en er zijn steeds meer vega kookboeken beschikbaar. Consumenten uit die doelgroepen zijn met name vrouwen tussen de 20 en 49 jaar die goed opgeleid zijn. De belangrijkste redenen voor mensen om veganistisch te worden zijn ethische zaken, waaronder dierenrechten. Daarnaast ecologie en als derde komt pas gezondheid. Misschien is het daarom voor de AGF-sector interessanter om zich te richten op de 'meat-reducers' ofwel de flexitariërs. Die groep is namelijk veel groter, ruim 50%. Zij leven ook vaak bewust en gezond. Naar verwachting zal het aantal mensen dat minder vlees eet toenemen en gaan voor een meer plantaardige levensttijl."

Niet sexy

De heren gaven aan dat het nog wel een uitdaging is om de AGF-consumptie bij die doelgroep te verhogen. "Veel mensen komen niet dagelijks aan hun '5 a day'. Een eetgewoonte is niet van de een op andere dag veranderd. Daarnaast hebben vrienden en familie grote invloed op de consumptie. Niemand wil een 'outsider' zijn. In bepaalde landen bestaat de overtuiging dat 'echte mannen vlees eten'. Welke man gooit er groente op de BBQ in plaats van vlees? Groenten zijn niet sexy. Misschien moet daar wat aan worden gedaan. Een ander punt om vlees te blijven eten is dat het vaak goedkoper is dan groenten. En het vult. Misschien interessant voor de AGF-sector om naast het vlees in de supermarkt, een alternatief aan te bieden." Als advies gaven Matthias en Andreas om te gaan voor nudging, waarbij mensen positief worden gestimuleerd meer groenten en fruit te eten. Ook gezond snacken is een mooie trend waar de sector op kan voortborduren. Storytelling waarbij een emotionele band wordt gecreëerd kan ook een positief effect hebben", besloten de mannen van ProVeg.



www.proveg.com