Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sjraar Hulsman, The Greenery:

"Resultaat aspergebedrijven sterk afhankelijk van hun productiepiek"

Tholen - Het aspergeseizoen loopt weer op zijn eind. "Het kasseizoen is slecht geweest voor de telers, het seizoen van de mini-tunnels is redelijk verlopen en het lopende vollegrondsseizoen met zwart-wit folie is tot nu toe vrij matig.", zo vat Sjraar Hulsman, verantwoordelijk voor de aspergeverkoop bij The Greenery, het seizoen in een notendop samen.

"We hadden dit jaar te maken met een laat vallende Pasen. Normaliter proberen telers kort voor Pasen te pieken. Daar werken veel kastelers dus naar toe, maar dit jaar kwamen ook de telers met mini-tunnels en de vroege rassen onder zwart wit plastic een stuk eerder in productie door een zeer warme periode in maart. Daarnaast begon de teelt in Duitsland, normaal een goede markt voor onze kasasperges, ook extreem vroeg, waardoor men in Duitsland al snel beschikte over veel en goedkope lokale asperges voor Pasen. Hierdoor was de kasteelt erg matig in prijsvorming ten opzichte van eerdere jaren, terwijl de teeltkosten wel hoog zijn", vertelt Sjraar.



Verkooppiek retail tussen Pasen en Pinksteren
"De tunnels kwamen vroeg in productie. Als je puur naar de prijzen kijkt en vergelijkt met een jaar eerder waren die misschien niet overdreven hoog, maar gezien het feit dat de telers twee à drie weken eerder begonnen met steken, valt de eindbalans voor deze telers doorgaans mee", vertelt Sjraar. "Een bijkomend voordeel van oogstvervroeging is, dat men ten allen tijde de productie haalt. De afgelopen jaren is met name de vroege uitgebreid en proberen telers late rassen te remmen door zwart wit folie op wit te draaien, omdat de bedrijven streven naar een zo vlak mogelijke arbeidsfilm en een optimale kwaliteit. In de beleving van de consument loopt het seizoen van Pasen tot Pinksteren. Dat zie je terug in de vraag bij retail en horeca."

De aspergeverkoper gelooft nog niet dat de Nederlandse aspergemarkt tegen zijn grenzen aanloopt. "Dit jaar hadden we met een situatie te maken dat alle asperges vroeg op de markt kwamen. Op dat moment heb je even te veel product op de markt voor de vraag met een matige prijsvorming tot gevolg. Er zitten forse verschillen in middenprijs per teelt tussen de bedrijven onderling, waarbij het bepalend was, wanneer je productiepiek was. Zo was het eind april/begin mei even wat kouder, ontstond er meer krapte op de markt en piekten prijzen even, maar in de tweede week van mei was het zeer warm en volgde een productiepiek, met prijsdruk tot gevolg. Aangezien asperges na een week of vier productie te hebben gegeven meer klasse II geeft, was met name de prijsvorming in deze kwaliteit al vroeg in het seizoen teleurstellend, aangezien deze ook op exportmarkten continu en volop beschikbaar waren tegen alle geld."



Ruimte voor groei Nederlands areaal
"In Nederland is het asperge-aanbod afgelopen jaar weer groter geworden, maar Europees gezien worden er zeker niet meer asperges geteeld, dus voor die uitbreiding zou ruimte moeten zijn. Daarnaast zien we Peru steeds minder asperges naar Europa sturen", vertelt de verkoper. "Dit jaar verliep de verkoop naar Duitsland lastiger, is de export naar Spanje naar behoren verlopen en was ook Frankrijk vanaf week 20 vragend. Verre bestemmingen zoals Japan zijn goede afnemers van de dikke sorteringen van de beste kwaliteit asperges, maar deze volumes hebben weinig invloed op het totaal. Dankzij het uitgebreide netwerk van The Greenery hebben we gedurende het seizoen in alle markten nieuwe klanten erbij gekregen, waarmee we plannen voor het volgend jaar gaan maken, om het groeiende Nederlandse aanbod planmatig te verkopen."

"Aan de afzetkant was er een stabiele, goede vraag vanuit de horeca en is ook de verkoop naar de groothandelsmarkten redelijk verlopen. Supermarkten hebben waar het kon acties ingepland, op het moment dat er vanuit de productie werd aangegeven, dat er veel product los zou komen. Wel werd in het vroege seizoen enige terughoudendheid gemerkt, na de tekorten en hoge prijzen van vorig jaar met deze acties. Verder was dit jaar opvallend dat de supermarkten dit jaar zijn gestart met de verkoop van Klasse II-asperges, maar het is nog te vroeg om te concluderen wat daarvan de effecten zijn geweest. Positief is dat we opnieuw meer geschilde asperges hebben verkocht, waardoor we een grotere kopersgroep bereiken".



Kleine 30% meer asperges verkocht
"Of het seizoen goed of slecht is geweest hangt dus sterk af van de periode dat met geproduceerd heeft en de teeltwijze. De prijzen lagen dan wel lager, maar als een teler zijn kilo's per hectare niet oogst, haalt hij de omzet ook niet. Wij hebben dit jaar een kleine 30% meer asperges verkocht. Het seizoen is nog niet ten einde. Zo hebben wij een grote groep telers met Backlim, een laat en productief ras, die nog doorsteken tot Sint-Jan. Hopelijk zet de goede prijsvorming van het moment, nog een weekje door."

Voor meer informatie:
Sjraar Hulsman
The Greenery
Tel: +31 (0) 180 656 979
s.hulsman@thegreenery.com
www.thegreenery.com