Dubbele groeicijfers voeding met keurmerk
Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging ten opzichte van het jaar ervoor van maar liefst 27%. De omzet van dit segment bedraagt momenteel 12% van de totale omzet in supermarkten: duurzaamheid in voeding is de niche ontgroeid.
Shoppers, retailers en fabrikanten kiezen voor keurmerken
De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten is ruim 3 miljard. Het aandeel binnen de totale supermarktomzet steeg in het laatste jaar van 9,4% naar 11,9%. Consumenten kiezen meer en meer voor voeding met duurzaamheidsclaim én keurmerk. Ook supermarktketens en A-merken spannen zich in om het aanbod steeds verder uit te breiden en soms te vervangen.
AGF blijft achter
Grote categorieën als AGF, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk.
Bron: IRI