Europese tomatenmarkt: minder voor meer geld
Bekijk de fotoreportage hier.
Minder tomaat voor meer geld
Afgelopen vrijdag werd het eerste European Tomato Forum georganiseerd in Düsseldorf. Ruim 150 tomatenexperts uit heel Europa reisden af om de ontwikkelingen en uitdagingen in de sector te bespreken. Belangrijke thema's in de sector zijn onder andere de opkomst van de snacktomaat. Terwijl consumenten in Nederland bijvoorbeeld minder kilo's tomaten zijn gaan kopen, is het bedrag dat ze hieraan uitgeven wel omhoog gegaan. De snacktomaat is daar verantwoordelijk voor, blijkt uit cijfers van Sonja Illert (AMI) en Helmut Hübsch (GFK Panel Services). Deze trend geldt met name voor Noord-Europese landen.
Verpakkingen
De snoeptomatensector staat echter ook voor uitdagingen. Een van de belangrijkste onderwerpen afgelopen vrijdag was het vinden van een alternatief voor de shakers en de emmers waarin ze nu over de toonbank gaan. Zeker nu meer en meer consumenten plastic scheiden en de aandacht voor afval groeit, is deze verpakking volgens diverse sprekers niet meer passend bij het imago. Ook bij Greenco merken ze dat, vertelde Marc van Arendonk. "We zoeken naar andere mogelijkheden. Die hebben we nog niet gevonden en die zullen er morgen ook niet zijn. Mensen willen het product zien." Desondanks introduceert het bedrijf een emmer met maar liefst 1 kg snoeptomaten erin. Ookd aar blijkt vraag naar.
Kwaliteit
Op het Tomato Forum werd duidelijk dat de Noord-Europese producenten in de wintermaanden het verschil willen maken op kwaliteit. Zowel Filip Fontaine van BelOrta als Gert van Straalen van Red Star Trading UK benadrukten dat de winterproductie niet te vergelijken is met de mediterrane aanvoer.
De komende dagen meer over de presentaties van het Tomato Forum. Nu eerst de fotoreportage.
Bekijk de fotoreportage hier.