"Als ik zeg 'jong', dan bedoel ik jong van geest. Deze telers maakten duidelijk dat ze een coöperatie wilden oprichten die anders was dan de traditionele coöperaties. Ze wilden ook nieuwe ideeën implementeren over hoe ze met de markt kunnen samenwerken", vertelt Afroditi Bontzorlou.
De houding van de oprichters van Thesgi was anders dan de coöperaties van oudere generaties. Er waren veel negatieve voorbeelden van oudere organisaties: hoe ze zich ontwikkelden en welke fouten ze maakten. De oudere coöperaties werden als te traditioneel gezien.
De Roemeense markt is voornamelijk geïnteresseerd in de prijs en kwaliteit van secundair belang. Volgens Afroditi letten Griekse consumenten echter voornamelijk op kwaliteit. "Ze weten van de gezondheidsvoordelen en zijn bereid meer te betalen voor kwaliteit, zelfs nu de Griekse economie nog lijdt onder de recessie. Daarom weten we zeker dat we moeten werken volgens een westers marketingmodel met een grotere nadruk op kwaliteit. We zijn niet de goedkoopste op de markt, maar we streven naar het leveren van premium kwaliteit met behulp van certificaten als GlobalGAP."
De Europese slasector werd hard getroffen door het koude weer in februari. Alle volumes namen af, vooral in Spanje. Om nog steeds aan de vraag te voldoen, moesten markten zoals de Britse retailsector hun toevlucht nemen tot alternatieve leveranciers, zoals Griekenland. Griekenland werd echter ook getroffen door de ongunstige weersomstandigheden.
"De vraag is nu stabiel. Na het Freskon-evenement kwamen we in contact met klanten en organisaties met interesse in het opbouwen van een netwerk in Griekenland. Wat voor deze organisaties belangrijk is, is het hebben van kwaliteitsproducten voor de lange termijn met stabiele prijzen. Ze moeten coöperaties kunnen vormen, die door de jaren heen consistente kwaliteit kunnen leveren."
Thesgi heeft momenteel een areaal van 30.000 acre in Thessaly. Het bedrijf richt zich op retailers en groothandelaars. "We werken voornamelijk samen met contracttelers. Aan het begin van het jaar tekenen we contracten die de volumes en prijzen op voorhand bepalen. Op deze manier weten al onze leden van tevoren al hoeveel acre er nodig is en welke prijzen uiteindelijk worden verkregen."
De grootste uitdagingen voor de coöperatie zijn het weer, dat de opbrengst die in de contracten is overeengekomen, ernstig in gevaar kan brengen en het gebrek aan kennis van innovatieve beste praktijken en nieuwe technologieën, wat volgens Afroditi echt moet worden verbeterd.
Afroditi Bontzorlou
Thesgi telerscoöperatie van Thessaly (Griekenland)
Τel: +30 2410 579904
Fax: +30 2410 579905
Μob: +30 6936 524 115
E-mail: abontzorlou@thesgi.gr