Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Jonge' houding Griekse coöperatie leidt tot exportsucces

De Griekse coöperatie Thesgi werd opgericht in 2013 door een groep van 23 jonge telers, die zich realiseerden dat groepswerk en het vormen van een gedeelde organisatie tot betere resultaten zou leiden. Sindsdien is de coöperatie uitgebreid tot 75 leden, die voornamelijk gevestigd zijn in Thessaly.

"Als ik zeg 'jong', dan bedoel ik jong van geest. Deze telers maakten duidelijk dat ze een coöperatie wilden oprichten die anders was dan de traditionele coöperaties. Ze wilden ook nieuwe ideeën implementeren over hoe ze met de markt kunnen samenwerken", vertelt Afroditi Bontzorlou.

De houding van de oprichters van Thesgi was anders dan de coöperaties van oudere generaties. Er waren veel negatieve voorbeelden van oudere organisaties: hoe ze zich ontwikkelden en welke fouten ze maakten. De oudere coöperaties werden als te traditioneel gezien.



"Om te slagen, moet je consistent, verantwoordelijk en georganiseerd zijn. Thesgi werkt met veel verschillende afdelingen, zoals een logistieke afdeling gewijd aan transportbeheer en communicatie en een algemene financiële afdeling die alle betalingen beheert." Hoewel alle coöperatieleden hun eigen verantwoordelijkheden hebben, worden ze allemaal gesteund door een gecentraliseerde organisatie.

De coöperatie is voornamelijk betrokken bij de marketing van spinazie, broccoli, sla en bloemkool voor de binnenlandse markt en met de export van diezelfde producten naar Roemenië en Oekraïne. "De export naar Roemenië verloopt erg soepel aangezien Roemenië een EU-lidstaat is. De Oekraïense markt is veel uitdagender, omdat Oekraïne geen lid van de EU is, wat betekent dat we veel meer te maken hebben met bureaucratische obstakels. Dit maakt de export naar Oekraïne tijdrovend en complex. We kijken nu hoe deze markten binnen onze reguliere activiteiten passen."



De Roemeense markt is voornamelijk geïnteresseerd in de prijs en kwaliteit van secundair belang. Volgens Afroditi letten Griekse consumenten echter voornamelijk op kwaliteit. "Ze weten van de gezondheidsvoordelen en zijn bereid meer te betalen voor kwaliteit, zelfs nu de Griekse economie nog lijdt onder de recessie. Daarom weten we zeker dat we moeten werken volgens een westers marketingmodel met een grotere nadruk op kwaliteit. We zijn niet de goedkoopste op de markt, maar we streven naar het leveren van premium kwaliteit met behulp van certificaten als GlobalGAP."

De Europese slasector werd hard getroffen door het koude weer in februari. Alle volumes namen af, vooral in Spanje. Om nog steeds aan de vraag te voldoen, moesten markten zoals de Britse retailsector hun toevlucht nemen tot alternatieve leveranciers, zoals Griekenland. Griekenland werd echter ook getroffen door de ongunstige weersomstandigheden.



"De vraag is nu stabiel. Na het Freskon-evenement kwamen we in contact met klanten en organisaties met interesse in het opbouwen van een netwerk in Griekenland. Wat voor deze organisaties belangrijk is, is het hebben van kwaliteitsproducten voor de lange termijn met stabiele prijzen. Ze moeten coöperaties kunnen vormen, die door de jaren heen consistente kwaliteit kunnen leveren."

Thesgi heeft momenteel een areaal van 30.000 acre in Thessaly. Het bedrijf richt zich op retailers en groothandelaars. "We werken voornamelijk samen met contracttelers. Aan het begin van het jaar tekenen we contracten die de volumes en prijzen op voorhand bepalen. Op deze manier weten al onze leden van tevoren al hoeveel acre er nodig is en welke prijzen uiteindelijk worden verkregen."



De grootste uitdagingen voor de coöperatie zijn het weer, dat de opbrengst die in de contracten is overeengekomen, ernstig in gevaar kan brengen en het gebrek aan kennis van innovatieve beste praktijken en nieuwe technologieën, wat volgens Afroditi echt moet worden verbeterd.

"De Griekse groentensector is een van de belangrijkste pijlers van de Griekse economie. We moeten investeren in infrastructuur, precisieteelttechnologieën en in het verbeteren van onze methoden. We hebben geen centrale managementstructuur zoals in Nederland. Wij hebben een overkoepelende organisatie nodig die zorgt voor management en marketing. Dit moet in de nabije toekomst worden aangepakt aangezien we wel alles in huis hebben dat nodig is om een fantastische kwaliteit te produceren. Het weer is sterk in ons voordeel, maar alleen gunstige teeltomstandigheden zijn niet genoeg."

Afroditi voegt toe dat de Griekse groentensector geleidelijk verschuift naar meer export, wat flink zou kunnen profiteren van buitenlandse investeerders. Nu de huidige EU-beperkingen als gevolg van de economische crisis buitenlandse investeringen moeilijk maken, lijkt de mentaliteit van Griekse telers en handelaren ook te verschuiven. "Het hangt af van de sector en hoe de investering wordt benaderd, maar in het algemeen is de Griekse markt nu veel meer open dan in het verleden." 

Voor meer informatie:
Afroditi Bontzorlou
Thesgi telerscoöperatie van Thessaly (Griekenland)
Τel: +30 2410 579904
Fax: +30 2410 579905
Μob: +30 6936 524 115
E-mail: abontzorlou@thesgi.gr
www.thesgi.gr
Publicatiedatum: