Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi en Lidl onder de loep

Duitsland is met ruim 80 miljoen inwoners de grootste consumentenmarkt van Europa. In 2015 was de omzet van de verkoop van levensmiddelen via retailkanalen in Duitsland ruim 170 miljard euro. Daarnaast had de out-of-home markt een omzet van ruim 68 miljard euro. Dit maakt de Duitse foodmarkt tot een zeer aantrekkelijke markt voor Nederlandse agro ondernemers. Het Landbouw Attaché Netwerk Berlijn wil u aan de hand van een aantal artikelen informeren over deze marktkansen. Dit vijfde artikel in deze serie gaat over de structuur van Aldi en Lidl; de twee grootste discounterketens.

Discounters
Er wordt bij discounters een onderscheid gemaakt tussen hard discounters en soft discounters. Hard discounters, zoals Aldi, bieden een laag aantal producten aan (gemiddeld 800 tot 1.600 producten per winkel) en hebben daarin een hoog aandeel aan huismerken. Een voorbeeld van een soft discounter is Netto (onderdeel van de Edeka-groep), waar gemiddeld 3.500 worden producten aangeboden en 50% van het aanbod bestaat uit huismerken. In 2015 hadden discountketens gezamenlijk een marktaandeel van 38% in de Duitse levensmiddelenmarkt.

In 2016 had Aldi in Duitsland met een bruto omzet van 28,3 miljard euro een marktaandeel van 11,9%. 55% van deze omzet werd gegenereerd door Aldi Nord en 45% door Aldi Süd. Hiermee is Aldi de marktleider onder de discounters in Duitsland.

Lidl is de discountertak van de Schwarz-groep. In 2016 had de Schwarz-groep in Duitsland een bruto-omzet van ruim 37,7 miljard euro, waarvanIMG_1124 60% gegenereerd door Lidl en 40% door Kaufland. Wereldwijd behoort Lidl tot de grootste discounterketens, met een omzet van 62,7 miljard in 2014.

Aldi en Lidl hadden in 2016 een sterkere toename in omzet dan reguliere supermarkten in Duitsland. Dit is opmerkelijk omdat 2016 gekenmerkt werd door economische groei en het marktaandeel van discounters juist groeit als het slechter gaat met de economie en consumenten minder te besteden hebben. Het onderzoeksbureau GfK legt de verklaring van deze stijging in omzet bij de wijzigingen in de marketingstrategieën van Aldi en Lidl.

Nieuwe strategieën bij Aldi
De afgelopen jaren is hard discounter Aldi zich meer gaan richten op het aanbod van A-merken. Het productaanbod bij Aldi bestaat gemiddeld voor 94% uit huismerkproducten. In 2014 is daar verandering in gekomen en zijn er in hoog tempo veel A-merken in de Aldi-schappen verschenen. Volgens schattingen van het GfK heeft deze strategie in 2015 en 2016 geleid tot een omzetstijging van 30% ten opzichte van 2014.

Met een nieuw filiaal in Herten in de deelstaat Nordrhein-Westfalen heeft Aldi ingezet op een nieuw winkelconcept met een groter aanbod aan verse bakkerijproducten, vleesproducten, vis en groenten en fruit. Meer informatie over dit nieuwe filiaal is terug te lezen in het officiële persbericht van Aldi.

Trends bij Lidl
Lidl heeft met 39% van het productaanbod een groter aanbod aan A-merken dan Aldi. In tegenstelling tot bij Aldi, is het bij Lidl ook mogelijk om online via de Lidl website bepaalde producten te bestellen. De bestelde producten worden vervolgens door DHL na 2 à 3 werkdagen bij de klant thuisbezorgd.

Eind 2016 had Lidl plannen om de online-activiteiten uit te breiden met Lidl Express. In februari 2017 maakte Lidl echter bekend dat uit een haalbaarheidsstudie was gebleken dat deze service te duur zou worden en is het pilotproject geannuleerd.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: