Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer nauwkeurige houdbaarheidsdata door Zest Labs technologie

"De houdbaarheidsdatum van een product is niet meer dan een zwakke garantie." Zest Labs is een technologiebedrijf in Silicon Valley dat gericht is op het behoud van de kwaliteit van producten in de leveringsketen. Jaarlijks gaat er in de VS $30 miljard aan verspilde voeding verloren, dankzij de onjuiste houdbaarheidsdata van producten," Peter Mehring, CEO van Zest Labs

Zest Labs wil met het nieuwe hulpmiddel Zest Fresh, retailers helpen om de houdbaarheidsdatum van hun producten beter te bepalen. Op deze manier willen ze voedingsverspilling verminderen. Zest Fresh meet met een sensor constant de versheid van een product, vanaf de oogst tot in de winkel. In de VS wordt ongeveer $165 miljard (€147 miljard) aan voeding weggegooid. Dit is 40% van wat er totaal geproduceerd wordt. Hiervan is 33% gerelateerd aan de houdbaarheidsdatum. Het team van Zest Labs zag een mogelijkheid om door technologie een deel van deze verspilling tegen te gaan. 

Voor retailers en telers is het toepassen van de Zest Fresh technologie eenvoudig. Er hoeven alleen sensoren geïnstalleerd te worden. deze zullen de temperatuur, de vochtigheid en de lokatie meten. Dit gebeurt voordat de producten verspreid worden. De sensoren worden verbonden met de Zest Fresh cloud, waardoor de gegevens doorgezet worden naar andere deelnemers in de leveringsketen. 

De meeste retailers verwachten dat de producten die afkomstig zijn van de telers, nog tien dagen vers zullen blijven. Een aantal basisonderzoeken toonden aan dat slechts 30% van de producten zo lang vers bleven. Na de installatie van de Zest Fresh technologie bij de telers, steeg dat percentage naar 90%. 

Voor meer informatie:
fastcompany.com
Publicatiedatum: