Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl koopt meer Spaanse producten in dan Mercadona en Dia

Lidl heeft qua inkoop meer liefde voor Spanje laten zien dan de Spaanse ketens Mercadona en DIA. De Duitse keten zegt nu de grootste inkoper van Spaanse groenten te zijn, hoewel de keten qua omzet slechts de vierde grootste van Spanje is. Mercadona, Carrefour en DIA zijn qua omzet groter dan Lidl.

Volgens Lidl zorgt de toename in AGF-export naar de 27 andere landen waar de keten actief is ervoor dat het bedrijf volumes aan Spaanse groenten en fruit inkoopt, die groter zijn dan bij andere supermarkten.

"Vorig jaar kochten we 1,4 miljoen ton in Spanje in. Dat was een toename van 16%. Veel van die toename komt doordat we op andere markten meer omzet draaien. Lidl is naar de rest van Europa toe een exporteur van Spaanse versproducten geworden," zegt Miguel Paradela van Lidl.

85% van alle groenten en fruit die Lidl in Spanje inkoopt, belandt op de voornaamste Europese markten van het bedrijf. Het grootste deel hiervan komt in Duitsland terecht. Lidl koopt verder geen versproducten in van Marokko, waarmee Spaanse groenten de belangrijkste optie voor export zijn geworden.

Het Duitse stigma
Lidl wil een einde maken aan het stigma van een Duits bedrijf dat de Spaanse markt met Duitse producten vult. Dit stigma is schadelijk voor het imago en voor de activiteiten van de keten.

Volgens Lidl wordt slechts 30% van alle producten in zijn Spaanse winkels geïmporteerd. Veel groente en fruit wordt in Spanje zelf geproduceerd. in 2008 kwam het Spaanse aandeel in het assortiment neer op bijna 70%.

Lidl wil meer georiënteerd zijn op Spanje. Voor internationale ketens is deze strategie van vitaal belang. Mercadona doet iets soortgelijks voor zijn uitbreidingen in Portugal, waarbij kant-en-klaarmaaltijden, merken en versproducten specifiek zijn toegespitst op de wensen van de lokale consument.
Publicatiedatum: